Saturday, September 13, 2014

ျပည္တြင္း ေသာင္းက်န္းမႈ သမိုင္း ( အပိုင္း - ၁ )


( လြတ္လပ္ ေရး မရမီ ကာလမ်ား )
အခန္း (၁) ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ သုိ႔ ေရာက္ရွိ လာျခင္း
အသင္း အဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္း လႈပ္ရွားျခင္း
ျမန္မာ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ လုံး ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရ ၏ လက္ေအာက္ သုိ႔ က်ေရာက္ ၿပီးေနာက္ ပေဒသရာဇ္ ေခါင္းေဆာင္ ငယ္မ်ား က ေတာ္လွန္ ထၾကြ ခဲ့ၾက ေသာ္ လည္း က်ယ္ျပန္႔စြာ စည္း႐ုံး လႈပ္ရွား ႏုိင္မႈ မရွိျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရး အေျခခံ မရွိဘဲ မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္ သက္သက္ ျဖင့္သာ ေတာ္လွန္ေရး ဆင္ႏႊဲျခင္း၊ စစ္ အင္အား ခ်ဳိ႕တဲ့ ျခင္းမ်ား ေၾကာင့္ အေရးနိမ့္ ခဲ့ၾက ရသည္။ ထုိ႔ေနာက္ တြင္ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ေတာ္လွန္ ပုန္ကန္မႈ မ်ားအား ရက္စက္ စြာ ႏွိပ္ကြပ္ပစ္ လုိက္ၿပီး ေနာက္ ကုိလုိနီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ ကုိ တစ္ ႏုိင္ငံလုံး တြင္ ထူေထာင္ သြတ္သြင္း ေတာ့သည္။ ျမန္မာ အမ်ဳိးသား တုိ႔သည္ ကုိလုိနီ ေခတ္ဦး တြင္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး တုိ႔၌ နည္း မ်ဳိးစုံ ျဖင့္ ဖိႏွိပ္ ဖ်က္ဆီး ျခင္း ခံခဲ့ ၾက ရသည္။ ႏုိင္ငံေရး ပါတီ မ်ား၊ ႏုိင္ငံေရး အသင္း အဖြဲ႕ မ်ား ဖြဲ႕စည္း ခြင့္၊ ထူေထာင္ ခြင့္၊ စည္း႐ုံး ေဟာေျပာ ခြင့္ စသည့္ အခြင့္ အေရး
မ်ားကုိ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ သား တုိ႔ လုံးဝ ဆုံး႐ႈံး ခဲ့ၾက ရသည္။
ျမန္မာ တုိ႔သည္ အသင္း အပင္း မ်ား ဖြဲ႕စည္း လႈပ္ရွားမႈ ကုိ ၁၈၉၇ ခုႏွစ္ တြင္ စတင္ ခဲ့ၾက သည္။ ထုိ ႏွစ္တြင္ ေမာ္လၿမိဳင္ ၿမိဳ႕၌ သာသန ဓရ အသင္း ေပၚေပါက္ လာၿပီး ျမင္းျခံ ၿမိဳ႕၌ ဗုဒၶ ကလ်ာဏ မိတၱ အသင္း *** ( *** ။ ဗိုလ္မွဴးဘေသာင္း၏ ဗမာ့ ေတာ္လွန္ေရး သမိုင္း၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၅၅။ ) တုိ႔ ေပၚေပါက္ လာသည္။ ယင္း အဖြဲ႕ မ်ား သည္ ဘာသာေရး အသင္း မ်ားသာ ျဖစ္ ေသာ္ လည္း ျမန္မာ အမ်ဳိးသား တုိ႔ အဖုိ႔ အသင္း အဖြဲ႕ႏွင့္ လႈပ္ရွား မႈ ကုိ ရင္းႏွီးခြင့္ ရလာ ၾကသည္။ ၁၉ဝ၅ ခုႏွစ္ ႐ုရွား - ဂ်ပန္ စစ္ပြဲ ၿပီးဆုံး ၿပီး ေနာက္ပုိင္း တြင္ကား ျမန္မာ အမ်ဳိးသား တုိ႔သည္ ႏုိင္ ငံေရး ႏုိးၾကား လာၾက ၿပီး ေဟာေျပာ စည္း႐ုံး မႈမ်ား ရွိလာ ၾကသည္။ ဆရာေတာ္ ဦး ဥတၱမ သည္ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရး တရား ႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္ထက္ သန္ေရး အတြက္ အမ်ား ျပည္သူ တုိ႔ကုိ တရား ေဟာ၍ စည္း႐ုံး ခဲ့သည္။
၁၉ဝ၆ ခုႏွစ္ တြင္ကား ေခတ္ ပညာ တတ္ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသား ၂ဝ ခန္႔ က ဝုိင္အမ္ ဘီေအ* ( * ဝုိင္အမ္ဘီေအ Young Men’s Buddhist Association ) (ေခၚ) ဗုဒၶ ဘာသာ ကလ်ာဏ ယုဝ အသင္းကုိ ထူေထာင္ လုိက္ ၾကသည္။ ** ( ** ။ ဗိုလ္မွဴး ဘေသာင္း၏ ဗမာ့ ေတာ္လွန္ေရး သမိုင္း၊ စာမ်က္ႏွာ ၁၅၅၊ ၁၅၆။ ) ယင္း အဖြဲ႕၏ ရည္ရြယ္ ခ်က္မွာ ဘာသာ ေရးကုိ တုိးျမႇင့္ ေပးရန္ ဟု ဆုိ ေသာ္လည္း ေဆြးေႏြး ေဟာေျပာ ၾက ေသာ အေၾကာင္း အခ်က္ မ်ားမွာ လူမႈေရး ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး ကိစၥ မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ တြင္ ဝုိင္အမ္ဘီေအ အသင္း ဖြဲ႕ၿပီး မၾကာခင္ မွာပင္ တစ္ျပည္ လုံး ရွိ ၿမိဳ႕ရြာ မ်ား တြင္လည္း ဝုိင္အမ္ ဘီေအ အသင္း မ်ား ေပၚေပါက္ လာၾက ေတာ့သည္။ ဝုိင္အမ္ ဘီေအ အသင္း မ်ားမွာ ေန႔ခ်င္း ညခ်င္းပင္ ေထာင္ ႏွင့္ ခ်ီ၍ ထြန္းကား လာသည္။
၁၉၁၁ ခုႏွစ္ တြင္ ျမန္မာ တစ္ႏုိင္ငံလုံး ရွိ ဝိုင္အမ္ ဘီေအအသင္း ကုိယ္စား လွယ္မ်ား သည္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕၌ အစည္း အေဝး ႀကီး တစ္ရပ္ ကုိ က်င္းပ ၾကသည္။ ယင္း အစည္း အေဝး တြင္ ဂ်င္နရယ္ ေကာင္စီ * ( * ။ General Council ) (ေခၚ) အသင္း ခ်ဳပ္ႀကီး ၏ ေကာ္မတီ ကုိ ဖြဲ႕စည္း ၍ အသင္း အားလုံး ကုိ ကြပ္ကဲ ခဲ့သည္။ ဂ်င္နရယ္ ေကာင္စီ ဖြဲ႕ၿပီး ေနာက္ တြင္ မႏၲေလး၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ပ်ဥ္းမနား၊ ပုသိမ္ စေသာ ၿမိဳ႕ႀကီး မ်ားတြင္ ဝုိင္အမ္ဘီေအ ညီလာခံ မ်ား ႏွစ္စဥ္ က်င္းပ ခဲ့ၾက သည္။ ထုိ အခ်ိန္ တြင္ ၿဗိတိသွ် လူမ်ဳိး တုိ႔သည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ရွိ ဘုရား ပုထုိး ေစတီ ရင္ျပင္မ်ား ေပၚ သုိ႔ ဖိနပ္ စီး၍ တက္ေလ့ ရွိၾကရာ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္ အထိ မည္သူ မွ် မကန္႔ကြက္ ရဲ ခဲ့ၾကေပ။ ‘ၿဗိတိသွ် လူမ်ဳိး မ်ားႏွင့္ ဥေရာပ လူမ်ဳိး မ်ားမွအပ မည္သူမွ် ဖိနပ္ မစီးရ’ **** ( **** ။ ‘‘Foot-wearing trictly prohibited, except to the British and Europeans”) ဟူ၍ ေရးသား ကာ ယင္း တုိ႔အား လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ခဲ့ၾက ရသည္။
၁၉၁၈ ခုႏွစ္ တြင္ ပဲခူး ၿမိဳ႕ ေရႊေမာ္ေဓာ ေစတီႀကီး ငလ်င္ဒဏ္ ေၾကာင့္ ၿပိဳလဲ ရာ ဒုတိယ ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္ ***** ( ***** ။ Lieutenant & Governor Sir Reginald Craddock ) က ေစတီ ကုန္းေတာ္ ေပၚသုိ႔ ဖိနပ္ မခြၽတ္ဘဲ တက္ခဲ့ သည္။ ဝုိင္အမ္ဘီေအ အသင္း ႀကီး သည္ ဂ်ဴဗလီ ခန္းမ တြင္ ျပည္လုံး ကြၽတ္ အစည္း အေဝး တစ္ရပ္ က်င္းပ ၍ ဖိနပ္ ျပႆနာ ^ ( ^ ။ The Shoe Question ) ကုိ အျပင္း အထန္ ကန္႔ကြက္ ခဲ့သည္။ ထုိ အစည္း အေဝးႀကီး မွာ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕ အစုိးရ အား ပထမ ဆုံး အႀကိမ္ လူစု လူေဝး ျဖင့္ ဆန္႔က်င္ ကန္႔ကြက္ ျခင္း ျဖစ္ရာ တရား ဝင္ အမိန္႔ ထုတ္ျပန္ ျခင္း မရွိ ေသာ္လည္း ေနာင္တြင္ မည္သည့္ မ်က္ႏွာျဖဴ မွ် ေစတီ ပုထုိး မ်ား ေပၚသုိ႔ ဖိနပ္ စီး၍ တက္ျခင္း မ်ား မရွိ ေတာ့ေပ။ ဝုိင္အမ္ ဘီေအ အသင္း ႀကီး သည္ ကေလး မ်ား အတြက္ မသင္ မေနရ ပညာ ေရး ျပ႒ာန္း ေပးရန္၊ အစုိးရ အေထာက္ အပံ့ခံ ေက်ာင္းမ်ား တြင္ ၿဗိတိသွ် အမ်ဳိးသား မ်ား ကုိသာ ေက်ာင္းအုပ္ ခန္႔ထားျခင္း အား ပယ္ဖ်က္ ေပးရန္ႏွင့္ အျခား လူမႈေရး ကိစၥမ်ား ကုိလည္း ျပည္လုံး ကြၽတ္ ညီလာခံ မ်ားျဖင့္ ဆုံးျဖတ္ ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ ၍ အေရးဆုိ ခဲ့ၾက သည္။
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ ဝုိင္အမ္ ဘီေအ ျပည္လုံး ကြၽတ္ အစည္း အေဝး ႀကီးကို အ႒မ အႀကိမ္ေျမာက္ အျဖစ္ ျပည္ ၿမိဳ႕၌ က်င္းပ ၾကသည္။ ထုိ အစည္း အေဝးႀကီး က ဝုိင္အမ္ ဘီေအ ဟု ေခၚဆုိ ၾကေသာ ဗုဒၶ ဘာသာ ကလ်ာဏ ယုဝ အသင္း မ်ားကုိ စုစည္း ေပါင္းစပ္ ၍ ဂ်ီစီဘီေအ (GCBA) (ေခၚ) ျမန္မာ ႏုိင္ငံ လုံး ဆုိင္ရာ ျမန္မာ့ အသင္း ခ်ဳပ္ႀကီး (General Council of Burmese Association) ကုိ ဖြဲ႕စည္း လုိက္ၾက သည္။ ဝုိင္အမ္ ဘီေအ သည္ ဘာသာ ေရး ကုိ ဗန္းျပ ၍ ႏုိင္ငံ ေရး လုပ္ေဆာင္ ေသာ အသင္း အဖြဲ႕မွ ဂ်ီစီဘီေအ အမည္ျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ အတြင္း သုိ႔ အတိ အလင္း ဝင္ေရာက္ လုိက္ျခင္း ျဖစ္ သည္။ ထုိ အခ်ိန္တြင္ ဝုိင္အမ္ ဘီေအ ( ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာ ဏ ယုဝ အသင္း ) ႏွင့္ ဝုိင္ဒ ဗလ်ဴဘီေအ ^^ ( ^^ ။ Young Women’s Budhnist Association ) (ဗုဒၶ ဘာသာ ကလ်ာဏ ယုဝတီ အသင္း ) မ်ားမွာ တစ္ျပည္ လုံး တြင္ ႏွစ္ေထာင္ ေက်ာ္ ခန္႔ ဖြဲ႕စည္း ၿပီး ျဖစ္ ေလသည္။
ပထမ ကမၻာစစ္ ႏွင့္ ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္
အသင္း အဖြဲ႕မ်ား ေၾကာင့္ မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္မ်ား တက္ၾကြ ႏုိးၾကား လာၾကေသာ ျမန္မာ အမ်ဳိးသား တုိ႔သည္ ၁၉၁၄ ခုႏွစ္ တြင္ ပထမ ကမၻာစစ္ ႀကီး ျဖစ္ပြား ေသာ အခါ စစ္စိတ္၊ စစ္ေသြး မ်ား ႏုိးၾကား လာၾက ျပန္သည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ျမန္မာ အမ်ဳိးသား တုိင္းရင္းသား တုိ႔ကုိ ဆပၸား မုိင္းနား တပ္မ်ား ဖြဲ႕စည္း၍ မက္ဆုိ ပုိေတးမီးယား စစ္ ေျမျပင္ သုိ႔ ေစလႊတ္ တုိက္ခုိက္ ခုိင္းခဲ့ ၾကသည္။ ျမန္မာ စစ္သား မ်ားသည္ ဘဂၢဒက္ ၿမိဳ႕သိမ္း တိုက္ပြဲ တြင္ ပါဝင္ ခဲ့ၾက ၿပီး ၿဗိတိသွ် သူရဲေကာင္း တံဆိပ္ (ဘီအက္စ္အမ္) ျဖင့္ ခ်ီးျမႇင့္ျခင္း လည္း ခံၾက ရသည္။ ျမန္မာ စစ္သား မ်ားတြင္ ကရင္ စစ္သား အမ်ား အျပား ပါဝင္ၿပီး ယင္း တုိ႔ သည္ ႏုိင္ငံ ရပ္ျခား သုိ႔ သြားေရာက္ အမႈထမ္း ရာမွ အေတြ႕ အၾကံဳ ဗဟု သုတ မ်ားစြာ ရရွိၿပီး အျမင္ က်ယ္လာ ၾကသည္။
၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ အထိ ျမန္မာ ႏုိင္ငံတြင္ တကၠသုိလ္ ဟူ၍ မရွိ ခဲ့ေပ။ ကာလ ကတၱား တကၠသုိလ္ ၏ လက္ေအာက္ ခံ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္ တုိ႔သာ ရွိခဲ့သည္။ ေကာလိပ္ ေက်ာင္း ႏွစ္ခု သည္ ကာလ ကတၱား တကၠသိုလ္ ၏ ဦးေဆာင္မႈ ေအာက္ တြင္သာ ရွိခဲ့ သည္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ အထက္ ပါ ေကာလိပ္ ႏွစ္ခု ကုိ တကၠသုိလ္ အဆင့္ သုိ႔ တိုးျမႇင့္ ေပးရန္ ‘ယူနီဗာ စီတီ အက္ ဥပေဒ’ ( The University Act of 1920 ) ကုိ ထုတ္ျပန္ ခဲ့သည္။ ယူနီဗာစီတီ အက္ ဥပေဒ ကုိ ျမန္မာ တုိ႔ မလုိလား သျဖင့္ အစည္း အေဝးမ်ား က်င္းပ ၍ ကန္႔ကြက္ ခဲ့ၾက သည္။ သတင္း စာမ်ား က လည္း ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ် သည္။ သုိ႔ေသာ္ ဘုရင္ခံ ဆာရယ္ ဂ်ီနယ္ ကရက္ေဒါက္ ၏ အစုိးရ က ၁၉၂ဝ ျပည့္ ႏွစ္၊ ၾသဂုတ္ လ ၂၈ ရက္ တြင္ ယူနီဗာ စီတီ အက္ ဥပေဒ ကုိ ျပ႒ာန္း လုိက္သည္။ ယူနီဗာ စီတီ အက္ ဥပေဒ မွာ ျမန္မာ ေက်ာင္းသား မ်ားအား ကြၽန္ ပညာေရး ျဖင့္ ခ်ဳိးႏွိမ္ ထားသည့္ ဥပေဒ သာ ျဖစ္ရာ ရန္ကုန္ ေကာလိပ္ ႏွင့္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္ မွ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူူ ၄ဝဝ ေက်ာ္ တုိ႔သည္ ဒီဇင္ဘာ လ ၄ ရက္ စေနေန႔ ေန႔လယ္ ၁ နာရီ တြင္ သပိတ္ အစည္း အေဝး က်င္းပ ၍ ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး ကုိ စတင္ လုိက္ၾက ေတာ့ သည္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ လ ၅ ရက္ (၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ ) ( အမ်ဳိးသားေန႔ ) တြင္ သပိတ္ ေမွာက္ ေက်ာင္းသား ၂၆ ဦး ေကာ္မတီ က သပိတ္ စတင္ ေၾကာင္း တစ္ ျပည္လုံး သုိ႔ ေၾကညာ လုိက္ ေလသည္။
ႏုိင္ငံေရး စာအုပ္ မ်ား ဖတ္႐ႈ ေလ့လာ ၾကျခင္း
ပထမ အႀကိမ္ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး သည္ ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕ အစုိးရ အား ပထမ ဆုံး အႀကိမ္ လူထု နည္းျဖင့္ တုိက္ပြဲ ဝင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ပထမ အႀကိမ္ ေက်ာင္းသား သပိတ္ ၏ အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္း မ်ား တစ္ျပည္ လုံး တြင္ ေပၚေပါက္ လာခဲ့ သည္။ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး ၏ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွား မႈသည္ လည္း ပုိမုိ ျပင္းထန္ လာခဲ့ သည္။ ျမန္မာ လူငယ္ မ်ား အတြင္း မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္မ်ား တဖြားဖြား ထက္သန္ ေပၚေပါက္ လာၿပီး နယ္ခ်ဲ႕ လက္ေအာက္ မွ လြတ္ေျမာက္ လုိ စိတ္မ်ား လည္း ႀကီးထြား ရင့္သန္ လာခဲ့ ၾက ရသည္။ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္ မ်ားသည္ ႏုိင္ငံ ၏ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ နည္းလမ္း ရွာလာ ၾကသည္။ အဂၤလိပ္ ဘာသာ ျဖင့္ ေရးသား ထားသည့္ ႏုိင္ငံေရး စာအုပ္ မ်ားကုိ ရွာေဖြ ဖတ္႐ႈ ေလ့လာ ၾကသည္။ ထို အခ်ိန္ တြင္ ႐ုရွား ျပည္ ၌ ေအာက္တုိဘာ ေတာ္လွန္ေရး ႀကီး ဆင္ႏႊဲ ေအာင္ျမင္ ၿပီး ခါစ ပူပူ ေႏြးေႏြး ကာလ ျဖစ္ရာ လူငယ္ မ်ား သည္ ႐ုရွား တုိ႔၏ ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒ အေၾကာင္း ကုိ ရွာေဖြ ဖတ္႐ႈ စူးစမ္း ၾက ေတာ့သည္။
ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး သည္ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ တြင္ ပထမ ေက်ာင္းသား သပိတ္ စတင္ သည့္ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ ေက်ာ္ ၁ဝ ရက္ (၁၉၂ဝ ျပည့္ ႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္) ကုိ အမ်ဳိးသား ေန႔ အျဖစ္ သတ္မွတ္ ေပးခဲ့ သည္။ ထုိ႔ေနာက္ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ ေရး အတြက္ ႏုိင္ငံေရး နည္း ျဖင့္ ဆက္လက္ တုိက္ပြဲ ဝင္ရာ ၁၉၂၃ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီ လ ၁ ရက္ တြင္ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ က ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ကုိ ဒုိင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Diarchy) ေပးလုိက္ ရသည္။ လုံးဝ လြတ္လပ္ေရး ကား အလွမ္း ေဝး ၍ ေနေသး သည္။ ဒုိင္အာခီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သည္ ျမန္မာ အခ်ဳိ႕ အား အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ အခ်ဳိ႕ ခြဲေဝ ေပး ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ မ်ဳိး ဟု ဆုိၾက သည္။ ဤတြင္ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး ထဲတြင္ ဒုိင္အာခီ ကုိ လက္ခံ သူ မ်ားႏွင့္ ဟုမၼ႐ူး (Home rule ) ေခၚ ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကုိ ရယူ လုိသူမ်ား အယူ အဆ ကြဲျပား လာ ၾကေတာ့သည္။ သုိ႔ႏွင့္ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး မွာ ႏွစ္ျခမ္း ကြဲသြား ရေတာ့ သည္။
၁၉၂၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးဝိစာရ သည္ တံြေတး ၿမိဳ႕နယ္ တြင္ မေၾကာက္ တရား ေဟာမႈ ေၾကာင့္ ေထာင္ဒဏ္ ေျခာက္ႏွစ္ အျပစ္ေပး ခံရ သည္။ ရန္ကုန္ ေထာင္ႀကီး တြင္ သကၤန္း ႐ုံခြင့္၊ ဥပုသ္ သီတင္း ေဆာက္တည္ ခြင့္ တုိ႔ကို ပိတ္ပင္ ထားရာမွ အစာ ငတ္ခံ ဆႏၵ ျပရာ ထုိႏွစ္ စက္တင္ဘာ လ ၁၉ ရက္ ( ၁၆၆ ရက္ အၾကာ ) တြင္ ပ်ံလြန္ ေတာ္မူ ခဲ့ရ သည္။ ထုိ ျဖစ္ရပ္ သည္ ျမန္မာ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္မ်ား အဖုိ႔ ေဒါသ ဟုန္းဟုန္း ထ စရာ ျဖစ္ခဲ့ ရသည္။ တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး သည္ ‘ဗမာ ျပည္သည္ တုိ႔ ျပည္၊ ဗမာ စာသည္ တုိ႔စာ၊ ဗမာ စကား သည္ တုိ႔စကား၊ တုိ႔ ျပည္ ကုိ ခ်စ္ပါ၊ တုိ႔စာ ကုိ ခ်ီးျမႇင့္ပါ၊ တုိ႔ စကား ကုိ ေလးစား ပါ’ ဟူေသာ ေၾကြးေၾကာ္ သံ ျဖင့္ လႈပ္ရွား စည္း႐ုံး လာခဲ့ သည္။ သခင္ မ်ား သည္ ‘သခင္ေပါက္စ ေထာင္ ေျခာက္လ’ ဟူေသာ စကား အရ ၿဗိတိသွ် တုိ႔၏ ဖမ္းဆီး အက်ဥ္း ခ်ထား မႈကုိ မၾကာ ခဏ ခံၾက ရသည္။ ၁၉၃ဝ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ ဆရာစံ ဦးေဆာင္ ေသာ ေတာ္လွန္ေရး ႀကီး တစ္ရပ္ ေပၚထြက္ လာရာ ျမန္မာ လူငယ္ မ်ားသည္ ပုိမုိ ၍ ႏုိးၾကား လာရ ေတာ့သည္။
ဂ်ီစီဘီေအ အသင္းႀကီး မွစ၍ တုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံး ၏ လႈပ္ရွား မႈမ်ား မွ ရရွိသည့္ ႏုိင္ငံေရး ရလဒ္မွာ ေႏွးေကြး ျခင္း၊ ဆရာစံ၏ ေတာင္သူ လယ္သမား ေတာ္လွန္ေရး မေအာင္ျမင္ ျခင္းကုိ ေတြ႕ျမင္ ၾကရေသာ အခါ လူငယ္ လူရြယ္ မ်ားသည္ ဝါဒ ေရးရာ တြင္ ပုိမုိ စိတ္ဝင္ စား လာၾက သည္။ အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ ေရး၊ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ ရာ တြင္ ႏုိင္ငံေရး ဝါဒ တစ္ရပ္ ရွိသင့္ သည္ဟု လည္း ယူဆ လာ ၾကသည္။ ထုိ႔ အျပင္ ၁၉၂၉ - ၃ဝ - ၃၁ ခုႏွစ္ မ်ား သည္ ကမၻာ့ စီးပြား ပ်က္ကပ္ (Economic Crisis) ဆုိက္ေရာက္ ေနခ်ိန္ ျဖစ္ရာ ျမန္မာ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္ လူရြယ္ မ်ား သည္ စီးပြား ပ်က္ကပ္ ဆုိက္ေရာက္ ရျခင္း အေၾကာင္း ရင္းမ်ား ကုိ ရွာေဖြ စူးစမ္း လာၾက သည္။ ထုိ အခ်ိန္ တြင္ ႏုိင္ငံေရး အယူဝါဒ ဆုိင္ရာ စာအုပ္ စာတမ္း မ်ားမွာ ဘာသာျပန္ ဆုိ ထုတ္ေဝ ၿပီးသည့္ အဆင့္ တြင္ ေရာက္ေန ေလၿပီ။
အၿငိမ္းစား အေရး ပုိင္မင္း ဦးေရႊသား သည္ သူ ျပဳစု ေသာ ဆုိင္းယင္း ပညာ ႏွင့္ ကံ ကမၼ အလင္းက်မ္း တြင္ ႐ုရွား ႏုိင္ငံ၏ ဘုံဝါဒ အေၾကာင္း ကုိ ထည့္သြင္း ေရးသား ခဲ့သည္။ ဂ်ီစီဘီေအ ေခါင္းေဆာင္ ဂ်ာမနီ ျပန္ ဦးစု သည္ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္ မွ စ၍ သတင္းစာ ႏွင့္ ဂ်ာနယ္ မ်ား တြင္ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ အေၾကာင္း စတင္ ေရးသား ေဟာေျပာ ခဲ့သည္။ တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး ကုိ စတင္ ထူေထာင္ ေသာ နာမည္ ေက်ာ္ စာေရး ဆရာႀကီး သခင္ ဘေသာင္း သည္ ဘုံဝါဒ ဟူေသာ ႏုိင္ငံေရး ေဝါဟာရ ကုိ စတင္ တီထြင္ ခဲ့သည္။ သခင္ျမ ကလည္း ဆုိရွယ္ လစ္ ဝါဒ အေၾကာင္း ကုိ တုိ႔ဗမာ အစည္း အ႐ုံး ညီလာခံ မ်ား တြင္ စတင္ ေဟာေျပာ ခဲ့သည္။
စင္စစ္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ (ဝါ) မာ့ခ္စ္၊ လီနင္ ဝါဒ သည္ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တစ္ဝိုက္ ဂ်ီစီဘီေအ ဝံသာႏု ေခတ္ တြင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသုိ႔ ေရာက္ရွိ ၿပီး ျဖစ္သည္ ဟု ဆုိၾက သည္။ ^^^ ( ^^^ ။ သိန္းေဖျမင့္ ၏ ေတာ္လွန္ေရး ကာလ ႏုိင္ငံေရး အေတြ႕ အၾကံဳ မ်ား၊ စာ မ်က္ႏွာ ၂၅။ ) မာ့ခ္စ္ ဝါဒ ကုိ အခ်ဳိ႕ က သိပၸံ နည္းမွန္ ေသာ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ (Scientific Socialism) ဟူ၍ လည္း သုံးစြဲ ၾက သည္။ ၁၉၂ဝ ျပည့္ႏွစ္ တစ္ဝုိက္ တြင္ ထုတ္ေဝ ေသာ ဂ်ာနယ္ စာေစာင္ မ်ားတြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ တစ္စြန္း တစ္စ ပါဝင္ ခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဂ်ီစီဘီေအ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွား မႈ၊ ဝံသာႏု ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ား တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ သည္ ၾသဇာ ေညာင္းမႈ မရွိ ခဲ့ေပ။ # ( # ။ သိန္းေဖျမင့္ ၏ ေတာ္လွန္ေရး ကာလ ႏုိင္ငံေရး အေတြ႕ အၾကံဳ မ်ား၊ စာမ်က္ႏွာ ၂၆။ ) ၁၉၃ဝ ျပည့္ ႏွစ္ တြင္ကား ျမန္မာ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္မ်ား အတြင္း တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ သည္ ေကာင္းစြာ ေခတ္စား လာသည္။ သုိ႔ေသာ္ စာအုပ္ စာတမ္း မ်ား ဖတ္႐ႈ ေလ့လာ ျခင္း၊ မိမိ ႀကိဳက္ ႏွစ္သက္ရာ အပုိင္း အလုိက္ ဘာသာ ျပန္ ေဆာင္းပါး မ်ား ေရးသား ျခင္း တုိ႔သာ ရွိခဲ့ ေလသည္။
မာ့ခ္စ္ ဝါဒီ မ်ားႏွင့္ ၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရး ေတာ္ပုံ
၁၉၃ဝ ျပည့္ႏွစ္ မွ စ၍ တုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံး၊ ဂ်ီစီဘီေအ အသင္း ႏွင့္ အျခား အသင္း အဖြဲ႕မ်ား ၏ ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ား ပုိမုိ ၍ ျပင္းထန္ လာသည္။ မ်ဳိးခ်စ္ စိတ္ ရွိေသာ လူငယ္ အမ်ား အျပား သည္ တို႔ဗမာ အစည္း အ႐ုံးသုိ႔ ဝင္ေရာက္ ၿပီး ႏုိင္ငံေရး လုပ္ၾက ေတာ့ သည္။ ၁၉၃၅ ခုႏွစ္ တြင္ ကုိေအာင္ဆန္း သည္ တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းသား သမဂၢ အမႈေဆာင္ အဖြဲ႕၏ အေထြေထြ အတြင္း ေရးမွဴး အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဦး တြင္ အုိးေဝ မဂၢဇင္း ေပၚ လာသည္။ ကုိေအာင္ဆန္း သည္ အုိးေဝ မဂၢဇင္း ၏ တာဝန္ခံ စာတည္း အျဖစ္ လည္း ေဆာင္ရြက္ သည္။
အုိးေဝ မဂၢဇင္း တြင္ ဦးသိန္းတင္ (ေခၚ) ဦးညိဳျမ (ကြယ္လြန္) က အမည္ မေဖာ္ ဘဲ ေရးသား သည့္ Hell-Hound at large ( ငရဲေခြးႀကီး လြတ္ေနၿပီ ) အမည္ ရွိ အဂၤလိပ္ ဘာသာ ေဆာင္းပါး ပါလာ သည္။ ယင္း ေဆာင္းပါး မွာ တကၠသုိလ္ အာဏာပုိင္ တစ္ဦး အား ငရဲေခြး ႏွင့္ ႏႈိင္းထား သျဖင့္ ေက်ာင္း အုပ္ႀကီး လုပ္သူ မ်က္ႏွာျဖဴ လူမ်ဳိး မစၥတာ ဒီေဂ် စေလာ့စ္ ( MR D.J. Sloss ) က ကုိေအာင္ဆန္း ကုိ ေခၚ၍ ေဆာင္းပါးရွင္ ကုိ ေဖာ္ထုတ္ ခုိင္းသည္။ ကုိ ေအာင္ဆန္း က ”မေျပာ ႏုိင္ဘူး” ဟု အေျဖေပး လုိက္ေသာ အခါ ကုိေအာင္ဆန္း ကုိ တကၠသုိလ္ ေက်ာင္းမွ ထုတ္ပစ္ လုိက္ ေတာ့သည္။ ေက်ာင္းသား ထု တစ္ရပ္ လုံး ကလည္း ကုိေအာင္ဆန္း အား ေက်ာင္းထုတ္ ပစ္ျခင္း ကုိ မေက်နပ္ ၾက သျဖင့္ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ လ ၂၅ ရက္ တြင္ ဒုတိယ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး ကုိ ဆင္ႏႊဲ လုိက္ၾက သည္။ ဤ သုိ႔ျဖင့္ ကုိေအာင္ဆန္း သည္ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္း ပရိဝုဏ္ အတြင္း၌ သာ မကဘဲ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ ၏ ႏုိင္ငံေရး စင္ျမင့္ ေပၚတြင္ မ်ားစြာ ထင္ရွား လာရ ေတာ့ သည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ လုိက္ေလ်ာမႈ အခ်ဳိ႕ ျပဳလုပ္ ၿပီး ကုိေအာင္ဆန္း ကုိ ေက်ာင္းျပန္ ဝင္ခြင့္ ေပးလုိက္ ရ သည္။
၁၉၃၆ ခုႏွစ္၊ ဒုတိယ ေက်ာင္းသား သပိတ္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားမွာ သခင္ႏု၊ ကုိ ေအာင္ဆန္း၊ ကုိ ေက်ာ္ၿငိမ္း၊ ကုိလွေဖ (ဗုိလ္ လက်္ာ)၊ ကုိ သိန္းေဖ (သိန္းေဖျမင့္) စေသာ ပုဂၢိဳလ္ မ်ား ျဖစ္ၾကရာ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ အေၾကာင္း၊ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ အေၾကာင္း၊ ဆုိဗီယက္ ႐ုရွား အေၾကာင္း မ်ား ကုိ ေဆာင္းပါး မ်ား ေရးသား ျခင္း၊ ေဟာေျပာ ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ ခဲ့ၾက ေသာ္လည္း ဝါဒ ေရးရာ လႈပ္ရွားမႈ အေနႏွင့္ ကား မရွိ ခဲ့ၾက ေပ။ သခင္ ေလးေမာင္ သည္ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္ တြင္ က်င္းပ ေသာ တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး ( ျမင္းျခံ ) ညီလာခံ တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ အေၾကာင္း ကုိ ဥကၠ႒ မိန္႔ခြန္း တြင္ ထည့္သြင္း ၍ ေဟာေျပာ ခဲ့ ေလသည္။ ျမန္မာ မ်ဳိးခ်စ္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္လည္း ႏုိင္ငံ ေရး အယူ ဝါဒ အမ်ဳိးမ်ဳိး ကုိ ေလ့လာ လုိက္စား လာၾက ရာ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ သည္ ျမန္မာ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား အတြင္း တြင္ ေကာင္းစြာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ ေနၿပီ ျဖစ္ေလ သည္။
ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ဳိ၊ ဦးဘခုိင္၊ သခင္ႏု စေသာ ပုဂၢိဳလ္ မ်ား သည္ စာေရး ဆရာႀကီး ဘားနာဒ္ေရွာ ၏ ေဖဘီ ယန္ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ ( ေဖဘီယန္ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ – ေပ်ာ့ေပ်ာင္း ေသာ သေဘာ ထား ရွိသည့္ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ တစ္မ်ဳိး။ ) ကုိ စြဲလမ္း လာခဲ့ ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ မွာ အဂၤလိပ္ ဆုိရွယ္လစ္ တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ ဂြၽန္ စထရက္ ခ်ိ ( John Stratchy ) ၏ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ စာအုပ္ ကုိ ဖတ္၍ ႐ုရွား ကြန္ျမဴနစ္ တစ္ပုိင္း၊ အဂၤလန္ ဆုိရွယ္လစ္ တစ္ပုိင္း ျဖစ္ လာ ၾကသည္။ ထုိ သူမ်ား မွာ သခင္ ေအာင္ဆန္း၊ သခင္ ဗဟိန္း၊ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း၊ လက္ပံတန္း ဦးဘတင္၊ ဦးဘေဆြ တုိ႔ ျဖစ္ၾက သည္။ သခင္စုိး၊ သခင္ ေက်ာ္စိန္ ႏွင့္ သခင္ ဗုိလ္ တုိ႔သည္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ ကုိသာ စြဲလမ္း ယုံၾကည္ ၿပီး ေလ့လာ လုိက္စား ၾကသည္။ သခင္စုိး သည္ ေမာ္လၿမိဳင္ ေဒသ မွ မြန္ အမ်ဳိးသား တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ ခုနစ္ တန္း အထိ ပညာ သင္ခဲ့ၿပီး အသက္ ၁၇ ႏွစ္ မွစ၍ သန္လ်င္ ေရနံခ်က္ စက္႐ုံ တြင္ အလုပ္ဝင္ လုပ္ခဲ့ သူ ျဖစ္ သည္။ အလုပ္ လုပ္ ေနစဥ္ မွာပင္ တုိ႔ ဗမာ အစည္းအ႐ုံး ဝင္ သခင္ တစ္ဦး ျဖစ္လာ ခဲ့သည္။ ၁၉၃၇ ခုႏွစ္ တြင္ အလုပ္မွ ထြက္ၿပီး တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး ဥကၠ႒ သခင္ သိန္းေမာင္ႀကီး ထံ တြင္ တပည့္ခံ ၍ ႏုိင္ငံေရး ေလ့လာ ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ သခင္ သိန္းေမာင္ႀကီး ၏ အျပဳ အမူ မ်ားကုိ အထင္ မႀကီး ေတာ့ သျဖင့္ လမ္းခြဲ ၿပီး ကားလ္ မာ့ခ္စ္ ေရးသား သည့္ အရင္း က်မ္းကုိ ေလ့လာ သည္။ အဘိဓာန္ အကူ အညီျဖင့္ အရင္းက်မ္း ကုိ ေလ့လာ ရာမွ မာ့ခ္စ္ ဝါဒီ တစ္ဦး ျဖစ္လာ ခဲ့သည္ ဟု ဆုိၾက သည္။ % ( % ။ သခင္ တင္ျမ၏ ဘုံဘဝ မွာျဖင့္ ( ပထမ တြဲ ) စာမ်က္ႏွာ ၂၈၁ မွ ၂၈၄။ )
သခင္စုိး သည္ ညီအစ္မ ႏွစ္ေယာက္ အား တစ္ၿပိဳင္ တည္း ေပါင္းသင္း ေနရာမွ ေငြငါးရာ ေပး၍ ကြာရွင္း ၿပီး ႏုိင္ငံေရး ေလာက ထဲသုိ႔ ေျခစုံ ပစ္ ဝင္လာ သည္ ဟု ဆုိ သည္။ အပင္ပန္း ခံႏုိင္မႈ၊ ဇြဲႀကီးမႈ၊ စကားေျပာ ကြၽမ္းက်င္ မႈေၾကာင့္ လူငယ္ ႏုိင္ငံေရး သမား တုိ႔၏ ၾကည္ညိဳ ေလးစား မႈကို ခံယူ ရသည္။ တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး တြင္ သခင္စုိး သည္ အလုပ္ သမား ေရးရာ ကုိ ကြၽမ္းက်င္ သူ အျဖစ္ နာမည္ႀကီး သကဲ့သုိ႔ သခင္ သန္းထြန္း သည္ ေတာင္သူ လယ္သမား ေရးရာ ကုိ ကြၽမ္းက်င္ သူ အျဖစ္ နာမည္ႀကီး သည္။ သုိ႔ေသာ္ သခင္ သန္းထြန္း ႏွင့္ တက္ဘုန္းႀကီး သိန္းေဖ (သိန္းေဖျမင့္) တုိ႔သည္ ထုိ အခ်ိန္ က အယူ ဝါဒ တိတိ က်က် ရွိသူမ်ား မဟုတ္ ၾက ေပ။ သခင္စုိး၊ သခင္ ဗဟိန္း (ကြယ္လြန္)၊ သခင္ဗုိလ္ (ကြယ္လြန္) တုိ႔သည္ ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒ ကုိ တိတိ က်က် ဝါဒ ျဖန္႔ ေရးသား ခဲ့ၾက သူမ်ား ျဖစ္သည္။
သခင္စုိး သည္ ႐ုပ္ဝါဒ ႏွင့္ ႐ုပ္ပုိင္း ရာဇဝင္ ဝါဒ ကုိ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ စာအုပ္ တြင္ ေဖာ္ျပ ခဲ့ၿပီး အလုပ္ သမား ေလာက၊ ဗမာ့ ေတာ္လွန္မႈ၊ ကြၽန္မ ခ်စ္လင္ @ ( @ ။ ကြၽန္မ ခ်စ္လင္ - လီနင္၏ ဇနီးက လီနင္ အေၾကာင္း ေရးသား ထားေသာ စာအုပ္။ ) စေသာ စာအုပ္ မ်ား ကုိလည္း ေရးသား ခဲ့သည္။ သခင္ ဗဟိန္း သည္ ဓနရွင္ ေလာက၊ စနစ္ က်ေသာ ဘုံ ဝါဒ၊ ကမၻာ့ စစ္ ႏွင့္ ဗမာ့ ေနာင္ေရး၊ ကြန္ျမဴ နစ္ ေၾကညာ စာတမ္း စာအုပ္ မ်ားကုိ ေရးသား ခဲ့သည္။ သခင္ ဗုိလ္ သည္ ကားလ္မာ့ခ္စ္ အမည္ရွိ စာအုပ္ ကုိ ေရးသား ခဲ့ၿပီး သခင္ ႏု က ႐ုရွား ေတာ္လွန္ေရး အေၾကာင္း ကုိ လူမြဲ တုိ႔ ၏ ထြက္ရပ္လမ္း အမည္ ျဖင့္ ေရးသား ခဲ့သည္။ မုိးႀကိဳး ဆုိသူ က လီနင္ ဟူေသာ စာအုပ္၊ သခင္ တင္ေမာင္ (ကုိယ့္မင္း ကုိယ့္ခ်င္း) က ဘုံ အာဏာရွင္ စတာလင္ ႏွင့္ လင္းယုန္နီ စာအုပ္၊ တက္ဘုန္းႀကီး သိန္းေဖ ## ( ## ။ တက္ဘုန္းႀကီး သိန္းေဖ သည္ သိန္းေဖ၊ ကုိသိန္းေဖ၊ စာေရး ဆရာ သိန္းေဖျမင့္ အမည္ မ်ား ျဖင့္ ျမန္မာ့ ႏုိင္ငံေရး သမုိင္း တြင္ ထင္ရွား ခဲ့ေသာ မာ့ခ္စ္ ဝါဒီ တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ ) က သပိတ္ ေမွာက္ ေက်ာင္းသား စာအုပ္ တုိ႔ကုိ ေရးသား ခဲ့သည္။
ျမန္မာ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္မ်ား ၾကား တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ (ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒ)၊ ဆုိရွယ္လစ္ ဝါဒ တုိ႔မွာ ေခတ္ အစားဆုံး ျဖစ္ ခဲ့ရသည္။ ေဖာ္ျပပါ စာအုပ္ မ်ားကုိ ျမန္မာ ျပည္ စာအုပ္ ျဖန္႔ခ်ိေရး တုိက္၊ နဂါးနီ စာအုပ္ တုိက္ႏွင့္ ေက်ာင္းသား သမဂၢ လွ်ဳိ႕ဝွက္ ျဖန္႔ခ်ိေရး ဌာန မ်ားက စာအုပ္ မ်ား အျဖစ္ ႐ုိက္ႏွိပ္ ျဖန္႔ခ်ိ ၾက သည္။ မ်ဳိးခ်စ္ လူငယ္ မ်ားသည္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ အ ေၾကာင္း ေရးသား ျခင္း၊ ေဆြးေႏြး ျခင္း၊ ေဟာေျပာ ျခင္း တုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ သည့္ နည္းတူ ဆြဲေဆာင္ စည္း႐ုံးျခင္း ကုိလည္း ေဆာင္ရြက္ လာၾက သည္။
၁၉၃၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီ လ ၈ ရက္ တြင္ ေခ်ာက္ ၿမိဳ႕ ဘီအုိစီ ေရနံေျမ အလုပ္ သမား သပိတ္ႀကီး ေပါက္ကြဲ ထြက္ေပၚ လာသည္။ အလုပ္ သမား သပိတ္ကုိ တုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ုံး ဝင္ သခင္ မ်ားက ဦးေဆာင္မႈ ေပး ၾကသည္။ သပိတ္ ၾကာရွည္ လာစဥ္ မွာပင္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၂၆ ရက္ တြင္ ေရႊတိဂုံ ေစတီရင္း ၌ လူထု ႏွင့္ ပုလိပ္ ႐ုိက္ပြဲ ျဖစ္ၾက သည္။ ဇြန္လ ၂၈ ရက္ တြင္ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ကုလား - ဗမာ ဒုတိယ အဓိက႐ုဏ္း မီး ကုိ ေမႊးေပး ျပန္သည္။ ထုိႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာ လ ၃ဝ ရက္ တြင္ အာဠာဝက သခင္ ဖုိးလွႀကီး ေခါင္းေဆာင္ ေသာ ေရနံေျမ အလုပ္ သမား ၂ဝဝဝ သည္ ရန္ကုန္ သုိ႔ ခ်ီတက္ လာေတာ့ သည္။ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ လ ၁၁ ရက္ တြင္ ေရနံေျမ သပိတ္ ၌ ဦးေဆာင္ ေနေသာ ကုိဗဟိန္း ႏွင့္ ေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ သုံးဦး ကုိ မေကြးၿမိဳ႕ ၌ ဖမ္းလုိက္ ရာမွ တတိယ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႀကီး ေပၚလာ ရျပန္ သည္။ ဒီဇင္ဘာ လ ၂၂ ရက္ တြင္ ယုဒသန္ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသား ကုိေအာင္ေက်ာ္ က်ဆုံး ခဲ့ရ သည္။ ေရနံေျမ တပ္သား မ်ားသည္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီ လ ၈ ရက္ တြင္ ရန္ကုန္ သုိ႔ ေရာက္လာ ၾကသည္။ ထုိ အခ်ိန္ တြင္ သာယာ ဝတီ၊ ေဝါ၊ ပဲခူး၊ ျဖဴး မွ ေတာင္သူ လယ္သမား ႏွစ္ေသာင္း ေက်ာ္ သည္လည္း ရန္ကုန္ သုိ႔ ေရာက္ရွိ ေနေလၿပီ။
၁၉၃၈ - ၃၉ ခုႏွစ္ အတြင္း ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕ အစုိးရ တုိ႔အား ေက်ာင္းသား၊ ေတာင္သူ လယ္သမား ႏွင့္ အလုပ္ သမား တုိ႔က ျပင္းထန္ စြာ ဆူပူ ဆန္႔က်င္ရာ အစုိးရ ကလည္း ရက္စက္ စြာ ႏွိပ္ကြပ္ ညႇဥ္းပန္း ခဲ့သည္။ ထုိ ျဖစ္ရပ္ ကုိ ၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရးေတာ္ပုံ ဟု ေခၚသည္။ ေရနံေျမ သပိတ္၊ ေက်ာင္းသား သပိတ္ မ်ားမွ သည္ တစ္ ျပည္လုံး ဆူပူ အုံၾကြ ကုန္ၾက သည္။ ေရနံေျမ သပိတ္၊ ေက်ာင္းသား သပိတ္ ႏွင့္ အလုပ္ သမား လႈပ္ရွားမႈ မ်ား ကုိ ဦးေဆာင္ သူမ်ား တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒီ သခင္မ်ား လည္း ပါဝင္ ၾကသည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ ကလည္း ပုိ၍ ပုိ၍ ရက္စက္စြာ ႏွိပ္ကြပ္ ေလရာ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ ဝါရီ လဆန္း ၁ဝ ရက္ တြင္ မႏၲေလး ၌ ဆႏၵျပ ၾကေသာ လူထု ႏွစ္သိန္း ေက်ာ္ကုိ ေသနတ္ ႏွင့္ ပစ္ခတ္ ႏွိမ္နင္း ျပန္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သံဃာ ေတာ္ ခုနစ္ပါး ႏွင့္ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ အရြယ္ ေက်ာင္းသား ေလး တစ္ဦး အပါ အဝင္ စုစုေပါင္း ၁၇ ဦး ေသဆုံး ခဲ့ရ သည္။
၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရး ေတာ္ပု ံသည္ ၿဗိတိသွ် အလုိ ေတာ္ရိ ၫြန္႔ေပါင္း အစုိးရ ကုိ ျပဳတ္က် သြားေစ ခဲ့သည္။ မာ့ခ္စ္ ဝါဒီ တုိ႔ ေရးဆြဲ ေသာ ေၾကညာ ခ်က္ ႏွင့္ လုပ္ငန္း စဥ္ မ်ားကုိ တုိ႔ဗမာ အစည္း အ႐ုံးက လက္ခံ ခဲ့ သည္။ ၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရး ေတာ္ပုံ ကာလ အတြင္းမွာ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ ကုိ ယုံၾကည္ သူမ်ား သည္ အစုေလး တစ္စု အျဖစ္ စုမိ ၾက သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၁၃ဝဝ ျပည့္ အေရး ေတာ္ပုံႀကီး ကုိ ဆင္ႏႊဲ ရာတြင္ ကြန္ျမဴနစ္ အဖြဲ႕ အစည္း တစ္ခုခု က ဦးေဆာင္ ခဲ့ျခင္း မဟုတ္ေပ။ တုိ႔ ဗမာ အစည္း အ႐ုံး ၏ ကြပ္ကဲ ထိန္းသိမ္းမႈ ေအာက္ တြင္ မာ့ခ္စ္ ဝါဒ ကုိ ယုံၾကည္ သူ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ( ကုိေအာင္ဆန္း၊ ကုိဗဟိန္း၊ သခင္ႏု၊ သခင္ သန္းထြန္း၊ သခင္စုိး စသည္) က အေရး ေတာ္ပုံ ကုိ ေခါင္းေဆာင္ ခဲ့ၾကျခင္း သာ ျဖစ္ေလ သည္။ ** ( ** ။ သိန္းေဖျမင့္၏ ေတာ္လွန္ေရး ကာလ ႏုိင္ငံေရး အေတြ႕ အၾကံဳ မ်ား၊ စာ မ်က္ႏွာ ၂၆။ )
ဆက္ရန္ ...

No comments:

Post a Comment