Saturday, September 13, 2014

အခန္း (၅) ကရင္ - ဗမာ အဓိက႐ုဏ္း ေပၚေပါက္ လာျခင္း


ကရင္ လူမ်ဳိးမ်ား အေပၚ ၿဗိတိသွ် တုိ႔၏ ေသြးခြဲ မႈမ်ား
ကရင္ အႏြယ္ဝင္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိး မ်ား၏ မူလ ဇာစ္ျမစ္မွာ မြန္လိြဳက္ မ်ဳိးႏြယ္ ပင္ျဖစ္သည္။ ကရင္ လူမ်ဳိး မ်ားကုိ အခ်ဳိ႕ သမုိင္း ဆရာမ်ားက တုိင္ တ႐ုတ္ စု မွ ဆင္းသက္ လာသည္ ဟု ယူဆ ၾကၿပီး အခ်ဳိ႕ ကမူ တိဗက္ တုိဘားမင္း (တိဗက္ ျမန္မာ) စုမွ ဆင္းသက္ လာ သည္ဟု ယူဆ ၾကသည္။ တုိင္တ႐ုတ္ အုပ္စု သည္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ သုိ႔ ေနာက္ဆုံး ေရာက္ရွိ လာၾက သူမ်ား ျဖစ္ၿပီး အေရွ႕ ဘက္ ေတာင္တန္း မ်ား ေပၚတြင္ စတင္ ေနထုိင္ ၾကသည္။ ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ၾကာေသာ အခါက ကရင္ လူမ်ဳိး မ်ား ေပၚေပါက္ လာၿပီး ဦးေရ တုိးပြား လာသျဖင့္ ေတာင္ဘက္ ေျမျပန္႔ သုိ႔ ေရႊ႕ေျပာင္း လာၾက သည္။ အမ်ား မွာ ကယား ေတာင္တန္း ေဒသ မွ တနသၤာရီ ေတာင္တန္း ေဒသ အထိ ေတာင္ေပၚ ေဒသ မ်ားႏွင့္ ျမစ္ဝ ကြၽန္း ေပၚ ေဒသ တုိ႔တြင္ အျခား မြန္၊ ဗမာ စေသာ လူမ်ဳိး မ်ား ႏွင့္ ေရာေႏွာ ေနထုိင္ ၾကသည္။ ေျမျပန္႔ ေဒသ
တြင္ေနထုိင္ ၾကေသာ ကရင္ အမ်ားစု မွာ ဗုဒၶ ဘာသာ ဝင္ ျဖစ္ၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ ထုံးစံမွာ လည္း မြန္၊ ဗမာ တုိ႔ႏွင့္ ကြဲျပားမႈ မရွိ ခဲ့ေပ။ ေတာင္ေပၚ ေဒသ တြင္ ေနထုိင္ ၾက ေသာ ကရင္ မ်ား မွာမူ နတ္ ကုိးကြယ္ ေလ့ ရွိၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ ထုံးစံ မွာ အနည္းငယ္ ကြဲျပား ၾကသည္။ ကရင္ လူမ်ဳိး မ်ား၏ အဓိက စီးပြားေရး မွာ အျခား လူမ်ဳိး မ်ား ကဲ့သုိ႔ပင္ လယ္ယာ စုိက္ပ်ဳိးေရး လုပ္ငန္း ျဖစ္သည္။
သက္ဦး ဆံပုိင္ ပေဒသရာဇ္ စနစ္ တြင္ ကရင္ မ်ား သည္ ဗမာ မ်ားႏွင့္ သီးသန္႔ ခြဲျခား ၍ ဖိႏွိပ္ ခံရျခင္း မ်ဳိး မ်ား မရွိ ခဲ့ေပ။ ၾသဇာ အာဏာ ထက္ျမက္ ခဲ့သည့္ ျမန္မာ ဘုရင္၊ မြန္ ဘုရင္ မ်ားက ကရင္ လူမ်ဳိးမ်ား အား လူမ်ဳိးေရး အရ ဖိႏွိပ္ ညႇဥ္းဆဲ မႈမ်ားလည္း ျမန္မာ့ သမုိင္း တြင္ မရွိ ခဲ့ေပ။ ပေဒသရာဇ္ ေခတ္ ကာလ အတြင္း ဗမာ၊ မြန္ တုိင္းရင္းသား မ်ား ၾကံဳေတြ႕ ခဲ့ၾက ရသည့္ ေကာင္းက်ဳိး ဆုိးက်ဳိး မ်ားကုိ ကရင္ မ်ား လည္း တန္းတူ ပင္ ၾကံဳေတြ႕ ခဲ့ၾက ရသည္။ သက္ဦး ဆံပုိင္ ပေဒသရာဇ္ စနစ္ ၏ ခါးသီး ေသာ အေတြ႕အၾကံဳ မ်ားကုိ ကရင္ မ်ား အေနႏွင့္ အျခား လူမ်ဳိး မ်ား ထက္ ထူးထူး ျခားျခား ပုိမို ခံစား ခဲ့ၾက ရျခင္း မရွိ ခဲ့ေပ။
အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ ပထမ စစ္ပြဲ အၿပီး တြင္ အဂၤလိပ္ တုိ႔သည္ ရခုိင္ ႏွင့္ တနသၤာရီ ကို ပုိင္ဆုိင္ ခြင့္ ရသြား ခဲ့ၾက သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အဂၤလိပ္ ႏွင့္ အေမရိကန္ သာသနာ ျပဳ ဆရာ မ်ားသည္ တနသၤာရီ ရွိ ကရင္ မ်ားႏွင့္ စတင္ ထိေတြ႕ ခြင့္ ရလာၾက သည္။ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာ ဒုတိယ စစ္ပြဲၿပီး ေသာ အခါ တြင္ ကား ေအာက္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ တစ္ခုလုံး နယ္ခ်ဲ႕ လက္ေအာက္ က်ေရာက္ သြားသျဖင့္ မ်က္ႏွာ ျဖဴ သာသနာ ျပဳမ်ား သည္ ျမစ္ဝကြၽန္း ေပၚရွိ ကရင္ မ်ား ႏွင့္ပါ ထိေတြ႕ ခြင့္ ရလာ ၾက သည္။ ေျမျပန္႔ ေဒသ တြင္ ဗုဒၶ ဘာသာ ေကာင္းစြာ ထြန္းကား ေသာေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ သာသ နာျပဳမ်ား ေအာင္ျမင္မႈ မရ ၾကေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္တန္း ေဒသ မ်ားသုိ႔ သြားေရာက္ ၾကၿပီး သာသနာ ျပဳ ၾက ရသည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ က ခရစ္ယာန္ သာသနာ ျပဳ လုပ္ငန္း ကုိ ေျမေတာင္ ေျမႇာက္ ၍ အခြင့္ အေရး မ်ားစြာ ေပးေလရာ သာသနာ ျပဳ လုပ္ငန္းမ်ား ေကာင္းစြာ ဖြံ႕ၿဖိဳး တုိးတက္ လာသည္။
သုိ႔ေသာ္ ကရင္ လူမ်ဳိးမ်ား အတြင္း ဗုဒၶ ဘာသာ ဝင္ ဦးေရ မ်ားျပား ေနဆဲပင္ ရွိရာ ၿဗိတိသွ် အာဏာပုိင္ မ်ား သည္ ကရင္ – ဗမာ ေသြးခြဲေရး လုပ္ငန္း မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ လာၾက သည္။ ဘာသာေရး ကုိ အေၾကာင္း ျပဳ ၍ ကရင္ အခ်င္းခ်င္း ပင္ ေသြးကြဲ မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ လာ သည္။ ဗုဒၶ ဘာသာ ကရင္ ကုိ စာမည္း ကရင္ ဟုေခၚၿပီး ခရစ္ယာန္ ကရင္ မ်ားကုိ စာျဖဴ ကရင္ဟု ေခၚေဝၚ လာ ၾကသည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ခရစ္ယာန္ မ်ားကုိ ပုိမုိ ၍ အခြင့္ အေရး ေပးျခင္း၊ ခရစ္ယာန္ ပညာတတ္ မ်ား ေပၚေပါက္ ေစေရး အတြက္ သာသနာျပဳ ေက်ာင္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ ေပးျခင္း တုိ႔ျဖင့္ ဘာသာေရး လႊမ္းမုိး မႈကုိ ေဆာင္ရြက္ လာခဲ့ၾက သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ အစုိးရ ၏ ႏုိင္ငံေရး ဆုိင္ရာ အယူ အဆမွာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ ဦးေရ မ်ားျပား လာလွ်င္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အား ကာလ ၾကာ ရွည္စြာ အုပ္ခ်ဳပ္ ထားႏုိင္ မည္ ဟူေသာ အယူ အဆ ပင္ ျဖစ္သည္။
ၿဗိတိသွ် တုိ႔သည္ ႐ုိးသား ၍ သစၥာ ရွိေသာ ကရင္ လူမ်ဳိးမ်ား ကုိ မိမိတုိ႔အား လုိလား ေထာက္ခံ သည့္ လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိး အျဖစ္ သုိ႔ ေရာက္ရွိ ေစရန္ ဖိဖိ စီးစီး စည္း႐ုံး ခဲ့ၾက သည္။ ၿဗိတိသွ် တုိ႔၏ ေသြးခြဲ မႈ ကုိ ၁၈၈၈ ခုႏွစ္ တြင္ ထုတ္ေဝ ေသာ ေဒၚနယ္ မကၠင္ဇီ စမိတန္ ေရးသား သည့္ ‘ျမန္မာ ျပည္ ရွိ ေက်းဇူး သစၥာေတာ္ ကုိ ေစာင့္သိ ႐ုိေသေသာ ကရင္ မ်ား’ အမည္ ရွိ စာအုပ္ တြင္ ထင္ရွားစြာ ေတြ႕ရွိႏုိင္ သည္။ ယင္း စာအုပ္ ၏ စာ မ်က္ႏွာ ၂၂၆ တြင္ ေဒၚနယ္မကၠင္ဇီစမိတန္ က ဘာသာ ေရး ႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ ေအာက္ပါ အတုိင္း ေရးသား ထား သည္ကုိ ေတြ႕ရ သည္ -
ၿဗိတိသွ် အစုိးရ က ကရင္မ်ား ထဲတြင္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ ျပန္႔ပြား ေအာင္ အားေပး ျခင္း၊ အခြင့္ အမိန္႔ ေပးျခင္း မ်ားကုိ ျပဳလုပ္ ရာတြင္ အစုိးရ သည္ ႏုိင္ငံသား တုိ႔၏ လြတ္လပ္ စြာ ဘာသာ ကုိးကြယ္ ဆည္းကပ္ ႏုိင္မႈ တြင္ ဝင္ေရာက္ ေႏွာင့္ယွက္ရာ ေရာက္သည္ မဟုတ္။ ( ဤကဲ့သုိ႔ ျပဳလုပ္ ႏုိင္ခြင့္ ရျခင္းမွာ ကြၽႏု္ပ္ တုိ႔ အတြက္) အလြန္ ထူးဆန္း ၾကံဳႀကိဳက္ ခဲေသာ အခြင့္ အေရး တစ္ခု ျဖစ္ ၏။ ခရစ္ယာန္ ဘာသာဝင္ အုပ္စုိး သူ တုိ႔သည္ မိမိတုိ႔ လက္ေအာက္ ခံ လူမ်ဳိး တစ္ခု အေပၚတြင္ ဤ ကဲ့သုိ႔ တရား သျဖင့္ ႀကီးမား ထိေရာက္ ေသာ ဘာသာ ေရး ၾသဇာ ကုိ ရရွိ ႏုိင္ရန္ အလြန္ ခဲယဥ္း ၏။ ၾကံဳလည္း မၾကံဳဖူး ေသး ေခ်။ * ( * ။ ဦးသန္႔၏ ျပည္ေတာ္သာ ခရီး (ပထမ ပုိင္း) စာမ်က္ႏွာ ၁၉၇ မွ ၂ဝ၂ အထိ။) ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ကရင္ တုိင္းရင္းသား တုိ႔အား ခရစ္ယာန္ ဘာသာ အတြင္း သုိ႔ သြတ္သြင္း ၍ ေသြးခြဲ ျခင္း ကုိ ပင္လွ်င္ တရား သျဖင့္ ရရွိေသာ အခြင့္ အေရး၊ အလြန္ ထူးဆန္း ၾကံဳႀကိဳက္ ခဲေသာ အခြင့္ အေရး အျဖစ္ ယူဆ ခဲ့ၾကသည္။ ၿဗိတိသွ် တုိ႔သည္ ကရင္ တုိင္းရင္းသား တုိ႔အား အထူး ျပဳ ၍ အာ႐ုံ စုိက္မိ ခဲ့ၾက သည္။ ဘာသာ ေရး တြင္သာမက ဘဲ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ကိစၥမ်ား တြင္ပါ ကရင္ လူမ်ဳိး တုိ႔အား အျခား လူမ်ဳိး မ်ားထက္ ပုိမုိ ၍ ခြဲျခား စည္း႐ုံး ခဲ့သည္။ ေဒၚနယ္ မကၠင္ဇီ သည္ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ၏ လုပ္ရပ္ မ်ားကုိ စာမ်က္ႏွာ ၂၂၇ ႏွင့္ ၂၂၈ တြင္ ေအာက္ပါ အတုိင္း ေဖာ္ျပ ထားခဲ့ သည္ -
‘နည္းကုန္ လမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္း ၍ အစုိးရ သည္ ေတာင္ေပၚ ကရင္ မ်ားကုိ ေျမျပင္ မ်ား ေပၚသုိ႔ ေခၚယူ ၿပီးလွ်င္ ေျမၾသဇာ ေကာင္းသည့္ လယ္ေျမ မ်ား ေပၚတြင္ အေျခ စုိက္ရန္ ေနရာ ခ်ထား ေပးရမည္။ ပင္ပန္း လွ သည့္ အလုပ္ခြင္ မ်ားမွ ကေလး မ်ားကုိ လက္ရ ဖမ္း၍ (ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳ) ေက်ာင္းမ်ား သုိ႔ ပုိ႔ေပး ျခင္းျဖင့္ မၾကာမီ စိတ္ခ်မ္းသာ ကုိယ္ခ်မ္းသာ ျဖစ္ေသာ လူမ်ဳိးစု တစ္ခု ကုိ ရလိမ့္ မည့္ အျပင္ ၿဗိတိသွ် အုပ္စုိးမႈ အတြက္ ခုိင္ခံ့ ေသာ ထာဝရ ခံတပ္ေျမ ကတုတ္ႀကီး တစ္ခု ကုိ လည္း တည္ေဆာက္ ၿပီး ျဖစ္လိမ့္ မည္။
ကြၽႏု္ပ္ တုိ႔ႏွင့္ အနီးကပ္ ဆုံး ျဖစ္ေအာင္ ကရင္ မ်ား ကုိ ခ်ည္ေႏွာင္ ထားရန္၊ အေကာင္း nဆုံး ႏွင့္ အထက္ တန္း အက်ဆုံး ဝါဒ မွာ သူတုိ႔ အား အင္အား ေတာင့္တင္း ၍ ၾကြယ္ဝ ေသာ လူမ်ဳိး တစ္ခု ျဖစ္ေစ ရန္၊ ကြၽႏု္ပ္ တုိ႔ ျပဳမူ ပုံႏွင့္ ျပသ ရန္၊ ကရင္ လူမ်ဳိး ယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ အမ်ဳိး ဘာသာ တစ္ခု ဖန္တီး ႏုိင္ရန္၊ လုိသမွ် အကူ အညီမ်ား ကုိ ကြၽႏု္ပ္ တုိ႔က ေပးရန္ ျဖစ္၏။ ဤသုိ႔ ရည္ရြယ္ ခ်က္ အတုိင္း သာ အထ ေျမာက္ လွ်င္ ကြၽႏု္ပ္ တုိ႔အား အျပင္ ရန္၊ အတြင္း ရန္ တုိ႔ကုိ ခုခံ ကာကြယ္ မည့္ ကရင္ လူမ်ဳိး တည္း ဟူေသာ သဝိညာဏ က ေျမကတုတ္ ၿမိဳ႕႐ုိးႀကီး * (* သဝိ ညာဏ က ေျမကတုတ္ ၿမိဳ႕႐ုိးႀကီး = သက္ရွိ လူသား အကာ အကြယ္။ ) ကုိ တည္ေဆာက္ ၿပီး ျဖစ္လိမ့္ မည္။ ** ( ** ။ ဦးသန္႔၏ ျပည္ေတာ္သာ ခရီး (ပထမ ပုိင္း) စာမ်က္ႏွာ ၂ဝဝ။) ၿဗိတိသွ် နယ္ခ်ဲ႕အစုိးရ သည္ ကရင္ လူမ်ဳိးမ်ား အား ယင္း တုိ႔ကုိ အကာ အကြယ္ ေပးမည့္ လူမ်ဳိး၊ အဂၤလိပ္ လူမ်ဳိး မ်ားအား ထာဝစဥ္ ေထာက္ခံ ေနမည့္ လူမ်ဳိး မ်ား အျဖစ္ ေရာက္ရွိ ေစရန္ စနစ္ တက် ေလ့က်င့္ သိမ္းသြင္း ေပးခဲ့ ျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ကရင္ လူမ်ဳိး မ်ားမွာ ႐ုိးသား က်ဳိးႏြံ ၍ အမိန္႔ နာခံ တတ္ေသာ လူမ်ဳိး မ်ား ျဖစ္ရာ ၿဗိတိသွ် တုိ႔သည္ ယင္း တုိ႔အား စစ္ ပုလိပ္တပ္၊ စစ္တပ္ ႏွင့္ သစ္ေတာ ဌာန မ်ားတြင္ တျဖည္းျဖည္း ထည့္သြင္း ၍ လုပ္ကုိင္ ေစခဲ့သည္။ ကရင္ အမ်ဳိးသား အခ်ဳိ႕ သည္ ပထမ ကမၻာစစ္ ကာလ တြင္ ပါဝင္ ၍ တုိက္ခုိက္ ဖူး ခဲ့ၾက သည္။ ကရင္ လူမ်ဳိး ေက်ာင္း ဆရာမ်ား၊ တရား ေဟာ ဆရာ မ်ား၊ ေဆး ဝန္ထမ္း သူနာျပဳ မ်ားမွာ လည္း ၿဗိတိသွ် တုိ႔၏ ျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္ ေပးမႈေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္း တုိးတက္ လာၾက သည္။
ျမန္မာ တစ္ႏုိင္ငံ လုံး ၿဗိတိသွ် တုိ႔၏ အုပ္စုိးမႈ ေအာက္ တြင္ ဖိႏွိပ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ ခံၾက ရေသာ ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ား ေပၚေပါက္ လာခ်ိန္ တြင္ ကရင္ လူမ်ဳိး မ်ားမွာ ဖိႏွိပ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈ မခံခဲ့ ရေသာ ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေရး လႈပ္ရွား မႈမ်ားတြင္ ပါဝင္ ျခင္း မရွိ ခဲ့ၾက ေပ။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ ကလည္း ဆရာစံ သူပုန္၊ ေတာပုန္း စံဖဲ အေရးမ်ား တြင္ ကရင္ လက္နက္ကုိင္ မ်ား ကုိ အသုံးျပဳ ၍ ရက္စက္ စြာ ႏွိမ္နင္း ေစခဲ့ သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အျမင္ မက်ယ္ ေသာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံေရး သမား အခ်ဳိ႕က ကရင္ မ်ားကုိ နယ္ခ်ဲ႕ လက္ပါး ေစမ်ား ဟု ျမင္လာ ၾကသည္။
၁၉၃၁ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္ စာရင္းအရ ကရင္ မ်ဳိးႏြယ္စု ဝင္ တုိ႔၏ လူဦးေရ မွာ ၁၃၆၇၆၇၃ ေယာက္ ျဖစ္သည္။ ယင္း တုိ႔ အနက္ ဗုဒၶ ဘာသာ ဝင္ မွာ ၁ဝ၄၉၆၁၃ ေယာက္ ျဖစ္ရာ ကရင္ လူမ်ဳိးစု တစ္ခု လုံး ၏ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္း ျဖစ္သည္။ ႐ုိးရာ နတ္ ကုိးကြယ္သူ ၉၉၂၇ဝ ေယာက္ ျဖစ္ရာ ၁ဝ ရာခုိင္ႏႈန္း သာ ျဖစ္ သည္။၁(၁။ ဦးသန္႔၏ ျပည္ေတာ္သာ ခရီး စာ မ်က္ႏွာ ၁၉၉။) သုိ႔ေသာ္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ မျဖစ္ခင္ မွာ ပင္ ကရင္ ခရစ္ ယာန္ တုိ႔၏ ဦးေရ မွာ မ်ားစြာ တုိးတက္ လာ ရေတာ့ သည္။
ဘီအုိင္ေအ ႏွင့္ ကရင္ လက္နက္ကုိင္ တပ္မ်ား ပဋိပကၡ
ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ကရင္ တုိင္းရင္းသား မ်ား အား ဗမာ တုိ႔ႏွင့္ ခြဲျခား ၍ က်ယ္ျပန္႔ စြာ စည္း႐ုံး ႏုိင္ ခဲ့သည္။ ကရင္ တုိင္းရင္းသား မ်ား သည္ ဘာသာ ေရး၊ စီးပြား ေရး၊ လူမႈေရး က အစ တသီး တျခားစီ ျဖစ္လာၿပီး ႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈ မ်ား တြင္လည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ မႈ နည္းပါး ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ် အစုိးရ သည္ ကရင္ တုိင္းရင္းသား တုိ႔အား လက္နက္ တပ္ဆင္ ၍ ကရင္ ေသနတ္ကုိင္ တပ္မ်ား၊ စစ္ရဲ တပ္ မ်ား ဖြဲ႕စည္း ေပးခဲ့ သည္။ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ႏွင့္ ဂ်ပန္ တပ္မ်ား ျမန္မာ ျပည္တြင္း သုိ႔ ဝင္ေရာက္ လာေသာ အခါ ၿဗိတိသွ် စစ္တပ္ မ်ား သည္ အိႏၵိယ ျပည္ဘက္ သုိ႔ ဆုတ္ခြာ ၾက ရသည္။
ဗုိလ္ေနဝင္း သည္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕သုိ႔ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ လ ၂၇ ရက္တြင္ ေရာက္ရွိ လာၿပီး ျပည္တြင္း သူပုန္ တပ္ဖြဲ႕ကုိ ကြပ္ကဲ ၍ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႔က်င္ေရး လုပ္ငန္း မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ ေနသည္။ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ ထားဝယ္ စစ္ေၾကာင္း သည္ ပဲခူး ၿမိဳ႕ကုိ သိမ္းပုိက္ ၿပီးေနာက္ ဂ်ပန္ တပ္မ ၅၅ ႏွင့္အတူ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕သုိ႔ ဦးတည္ ခ်ီတက္ကာ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၈ ရက္ တြင္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ကုိ သိမ္းပုိက္ ႏုိင္ခဲ့ သည္။
ၿဗိတိသွ် တပ္မ်ား သည္ ေအာင္ျမင္ စြာ ဆုတ္ခြာ ျခင္း ျဖင့္ စနစ္ တက် စည္းကမ္း ေသဝပ္စြာ ခြာစစ္ဆင္ ႏုိင္ ၾကသည္ ဟု ဆုိေသာ္ လည္း ကရင္ လက္နက္ ကုိင္တပ္ မ်ား ကုိကား စနစ္တက် ဆုတ္ခြာ ရန္ ထိန္းသိမ္း ႏုိင္ျခင္း မရွိ ခဲ့ေပ။ ကရင္ လက္နက္ ကုိင္ အေတာ္ မ်ားမ်ာ းသည္ မိမိ ဇာတိ ကုိ မစြန္႔ခြာ ႏုိင္ေသာ ေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ အိႏၵိယ ႏုိင္ငံ သုိ႔ မလုိက္ပါ လုိေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ၿဗိတိသွ် တပ္မ်ား ႏွင့္ ကြဲကြာ ၿပီး က်န္ရစ္ ခဲ့ၾက သည္။ ကရင္ လက္နက္ကုိင္ အခ်ဳိ႕ သာ အိႏၵိယ အထိ လုိက္ပါ သြားၾကၿပီး အမ်ားစု မွာမူ လက္နက္ ခဲယမ္း မ်ား ႏွင့္ တကြ ေျခဦး တည့္ရာ သုိ႔ ဆုတ္ခြာ သြားၾက ရသည္။ ကရင္ လက္နက္ ကုိင္ မ်ားသည္ စစ္ေျပး မ်ား အျဖစ္ ျမစ္ဝ ကြၽန္းေပၚ၊ ဖာပြန္ ႏွင့္ ေတာင္ငူ ေဒသမွ ကရင္ ေက်းရြာ မ်ား သုိ႔ လက္နက္ ခဲယမ္း ႏွင့္ တကြ ေရာက္ရွိ သြားၾက သည္။ ဂ်ပန္ တပ္မ်ား သည္ လည္း ေအာက္ ျမန္မာ ျပည္ ကုိ သိမ္းပုိက္ ၿပီးေနာက္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ လယ္ ခန္႔ တြင္ အထက္ ျမန္မာျပည္ သုိ႔ ဆက္လက္ ခ်ီတက္ ေတာ့သည္။
ဘီအုိင္ေအ တပ္မေတာ္ သည္လည္း ဂ်ပန္ တပ္ မ်ားႏွင့္ အတူ ခ်ီတက္ လ်က္ ရွိရာ စစ္ေသနာ ပတိ အျဖစ္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း က ေဆာင္ရြက္ ၿပီး ဒုတိယ စစ္ေသနာ ပတိ အျဖစ္ ဗုိလ္ လက်္ာ (သခင္လွေဖ) က ေဆာင္ရြက္ သည္။ တပ္မ (၁) တပ္မ မွဴးမွာ ဗုိလ္မွဴးႀကီး ေဇယ် ျဖစ္ၿပီး တပ္မ (၂) တပ္မ မွဴးမွာ ဗုိလ္မွဴးႀကီး ေနဝင္း ျဖစ္သည္။ ဗုိလ္ေက်ာ္ေဇာ သည္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕ တြင္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ ေတာင္ ပုိင္းတုိင္း စစ္ ဌာနခ်ဳပ္ ၌ ကြပ္ကဲ ၍ က်န္ရစ္ သည္။ ဗုိလ္မွဴး မင္းေခါင္ ဦးစီး ေသာ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ ေရေၾကာင္း ခ်ီ တပ္ဖြဲ႕ သည္ ၾကည့္ျမင္ တုိင္ မွ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၁၈ ရက္မွစ၍ ျမစ္ဝကြၽန္း ေပၚ ကုိ ျဖတ္ၿပီး ရခုိင္ တုိင္း ေတာင္ပုိင္း သုိ႔ ဦးတည္ ခ်ီတက္ သြား သည္။
ျမစ္ဝကြၽန္း ေပၚရွိ ၿမိဳ႕မ်ား မွ မ်ဳိးခ်စ္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား၊ သခင္ မ်ားသည္ ျပည္တြင္း သူပုန္ တပ္ဖြဲ႕ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ၍ အဂၤလိပ္ အစုိးရ အုပ္ခ်ဳပ္ မႈ မရွိ ေတာ့သည့္ ၿမိဳ႕မ်ား တြင္ ယာယီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ ကုိ သိမ္းပုိက္ ထား ၾက ရသည္။ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ေရာက္ရွိ လာေသာ အခါ တြင္ ဘီအုိင္ေအ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး ကုိ ယာယီ အားျဖင့္ ထူေထာင္ ၾကသည္။
ထုိအခ်ိန္ တြင္ စစ္ ျဖစ္ခ်ိန္ကုိ အခြင့္ေကာင္း ယူ၍ ထၾကြ ေသာင္းက်န္း ေနေသာ လက္နက္ကုိင္ လူဆုိး မ်ား ေပၚေပါက္ လာၿပီး ၿဗိတိသွ် အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ ေအာက္ မွ လက္နက္ကုိင္ ရဲမ်ား ကုိ ကြပ္ကဲမည့္ သူ မရွိ ျဖစ္ေန ခဲ့ ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘီအုိင္ေအ ယာယီ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး အဖြဲ႕ဝင္မ်ား သည္ ဓားျပ မ်ားအား ႏွိမ္နင္း ျခင္း၊ စည္းမဲ့ ကမ္းမဲ့ ကုိင္ေဆာင္ ေနၾက သည့္ လက္နက္မ်ားကုိ သိမ္းဆည္း ျခင္း တုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ ၾက ရသည္။ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားသည္ ျမစ္ဝ ကြၽန္း ေပၚ ေဒသ ရွိ ကရင္ ေက်းရြာ မ်ားတြင္ လက္နက္ ခဲယမ္း အျပည့္ အစုံ ျဖင့္ ခုိလႈံ ေနထုိင္ လ်က္ ရွိၾကရာ ဘီအုိင္ေအ ယာယီ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး အဖြဲ႕ဝင္မ်ားႏွင့္ ထိပ္တုိက္ ျပႆနာ တက္ေတာ့ သည္။
ဗုိလ္သိမ္းေဆြ၊ ကိုေမာင္ေမာင္ (ဗုိလ္ေအာင္ အမည္ခံ)၊ ကုိဘစံ (ဗုိလ္ဝင္း အမည္ခံ) ႏွင့္ ေျမာင္းျမ ၿမိဳ႕ သခင္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား သည္ ဘီအုိင္ေအ ႏွင့္ ဂ်ပန္ တပ္ မ်ား မေရာက္မီ မွာပင္ ေျမာင္းျမ ၿမိဳ႕ကုိ သိမ္းပုိက္ အုပ္ခ်ဳပ္ လုိက္ၾက သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ျမင္းကဆိပ္ ရြာ တြင္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ ကုိ ဖြဲ႕စည္း ၍ လူသူ စုေဆာင္း ၾက သည္။ ေျမာင္းျမ ႏွင့္ ျမင္းကဆိပ္ ရြာ ကုိ ဘီအုိင္ေအ တပ္မေတာ္ က အုပ္ခ်ဳပ္ ေၾကာင္း လည္း ေၾကညာ ခဲ့သည္။ သူခုိး ဓားျပ မ်ားအား ႏွိမ္နင္း ျခင္း၊ အဂၤလိပ္ ေခတ္ ေက်းရြာ သူႀကီး မ်ားထံမွ လက္နက္ သိမ္းျခင္း တုိ႔ကုိ လည္း ေဆာင္ရြက္ သည္။ ထုိ အခ်ိန္ တြင္ ပုသိမ္ ၿမိဳ႕မွ အဂၤလိပ္ အစုိးရ အရာရွိ မ်ားမွာ ကရင္၊ ဗမာ လူႀကီး မ်ားႏွင့္ ရဟန္း ေတာ္မ်ား လက္သုိ႔ ၿမိဳ႕ကုိ အပ္ႏွံ ကာ ထြက္ေျပး သြားၾက ေလၿပီ။ ဗုိလ္ သိမ္းေဆြ တုိ႔ လူစု သည္ ပုသိမ္ ၿမိဳ႕ကို သိမ္းပုိက္ ရန္ ခ်ီတက္ လာရာ ရွမ္းရြာ သုိ႔ အေရာက္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား ထံတြင္ လက္နက္ မ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ ** ( ** ။ ဗုိလ္သိမ္းေဆြ ၏ လြတ္လပ္ေရး တုိက္ပြဲ စာမ်က္ ႏွာ ၁၂၇။) ကရင္ မ်ားကုိ ေစာ ဘဦး ႀကီး ႏွင့္ ဆာစံစီပုိး တုိ႔က ေခါင္းေဆာင္ ေနေၾကာင္း သတင္း ရရွိ ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုိလ္သိမ္းေဆြ သည္ ေျမာင္းျမ မွ ဗုိလ္ေအာင္ ထံ စစ္ကူ ေတာင္း ရသည္။ ဗုိလ္ဝင္း က ရန္ကုန္ ရွိ ဘီအုိင္ေအ ဌာနခ်ဳပ္ သုိ႔ တက္ၿပီး စစ္ကူ ေတာင္းခံ သည္။ ဘီအုိင္ေအ ဌာနခ်ဳပ္ က ဝါးခယ္မ တြင္ ရွိေနေသာ ဘီအုိင္ေအ တပ္သား မ်ားကုိ သေဘၤာ တစ္စင္း စာ လက္နက္ အျပည့္ အစုံ ျဖင့္ ျဖည့္တင္း ေပး ခဲ့သည္။
၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ လကုန္ ခန္႔ တြင္ ပုသိမ္ ၿမိဳ႕ကို ဘီအုိင္ေအ တပ္သား မ်ား သိမ္းပုိက္ လုိက္ၾက သည္။ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား က ကရင္မ်ား ထံ သုိ႔ လက္နက္ အပ္ရန္ ေတာင္းဆုိ ေသာ အခါ စံစီပုိး တုိ႔ လူစု က ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ပုသိမ္ ၿမိဳ႕မွ ထြက္ခြာ သြားရန္ စာေရး အေၾကာင္း ျပန္ခဲ့ သည္။ ဗုိလ္ သိမ္းေဆြ ႏွင့္ ဗုိလ္ဝင္း သည္ ေစာ ဘဦးႀကီး၊ ခ်ားလ္စေတာ စေသာ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားအား ဖိတ္ၾကား ၍ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ၏ အမိန္႔အရ သိမ္းပုိက္ ရေၾကာင္း ရွင္းျပ ၿပီး ဂ်ပန္ တပ္မေတာ္ ၏ ေထာက္ခံ ခ်က္ စာရြက္ စာတမ္း မ်ား ကုိပါ ထုတ္ျပ ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ တုိ႔မွာ ယာယီ ေျပလည္မႈ ရရွိ သြားၾက သည္။ ** ( ** ။ ဗုိလ္သိမ္းေဆြ ၏ လြတ္လပ္ေရး တုိက္ပြဲ စာမ်က္ႏွာ ၁၂၉။) သုိ႔ေသာ္ ဘီအုိင္ေအ တပ္သား မ်ားႏွင့္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား အၾကား တြင္ မယုံ သကၤာမႈ မွာ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးမား ၍ လာသည္။ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားႏွင့္ အတူရွိေန ေသာ အဂၤလိပ္ သူလွ်ဳိမ်ား ကလည္း ဗမာ မ်ား သည္ ကရင္ မ်ားကုိ မ်ဳိးျဖဳတ္ ပစ္လိမ့္ မည္ဟု ေသြးထုိး ေပးေန သည္။ အျမင္ မက်ယ္ ေသာ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ႏွင့္ အေရးေပၚ စုေဆာင္း ရေသာ တပ္သား မ်ား ကလည္း ကရင္ မ်ားမွာ ၿဗိတိသွ် လက္ပါးေစ မ်ားျဖစ္ သျဖင့္ တုိက္ခုိက္ ရမည္ဟု ခံယူ ေနၾက သည္။ ကရင္ လက္နက္ ကုိင္ မ်ားမွာ အင္အား မ်ားစြာ ေတာင့္တင္း ၿပီး လက္နက္ႀကီး မ်ား ကုိပါ ကုိင္ေဆာင္ ထားၾက သည္။ ဘီအုိင္ေအ ကုိ စိတ္မခ် သျဖင့္ ေက်းရြာ မ်ားအား စည္း႐ုိး ကာရံျခင္း၊ ကင္း ခ်ျခင္း၊ ဗမာ ရြာမ်ား သုိ႔ အကူး အသန္း မလုပ္ဘဲ ေနျခင္း တုိ႔ကုိ ျပဳလုပ္ လာၾက သည္။
ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ ငယ္မ်ား ကလည္း ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားထံမွ လက္နက္ သိမ္းဆည္း ရန္ အတင္း အဓမၼ ႀကိဳးစား လာၾက သည္။ ေျမာင္းျမ နယ္ တြင္ ဂ်ပန္ ျပန္ ရဲေဘာ္ သုံးက်ိပ္ဝင္ ဗုိလ္လေရာင္ ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ခ်ီတက္ လာစဥ္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားက ခုခံ တုိက္ခုိက္ သျဖင့္ သခင္ သန္းေလး က်ဆုံး သြားရ သည္။ သုိ႔ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ တပ္ မ်ားႏွင့္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား အၾကား တုိက္ပြဲ မ်ား ျဖစ္ေပၚ လာ ေတာ့သည္။ ကရင္ မ်ားသည္ ဘီအုိင္ေအ တပ္ကုိ လက္နက္ မအပ္ႏွံ ေတာ့ဘဲ ခုခံ တုိက္ခုိက္ လာၾက သည္။ ထုိ တုိက္ပြဲ မ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္း ႏွင့္ လူမ်ဳိးေရး အဓိက႐ုဏ္း အသြင္ ကူးေျပာင္း လာသည္။ ယခင္ က တစ္ရြာ ႏွင့္ တစ္ရြာ ရင္းႏွီး စြာ ကူးလူး ဆက္ဆံ ေနၾက ေသာ ကရင္ရြာ ႏွင့္ ဗမာရြာ မ်ားသည္ ရန္သူ မ်ား သဖြယ္ မယုံ သကၤာ ျဖစ္လာ ၾကသည္။ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားက ကရင္ လူငယ္မ်ား ကုိ အျမန္ စုစည္းၿပီး အေရး ေပၚ စစ္ သင္တန္း မ်ား ေပးလာ ၾကသည္။ လက္နက္ တပ္ဆင္ လာၾက သည္။ ဗမာ ရြာမ်ား တြင္လည္း ဘီအုိင္ေအ အားကုိး ျဖင့္ ကရင္ မ်ားထံမွ လက္နက္ လု လုိသူ မ်ား ေပၚေပါက္ လာသည္။
ေျမာင္းျမ နယ္မွ စလုိက္ေသာ လူမ်ဳိးေရး အဓိ က႐ုဏ္း သည္ မအူပင္၊ ေညာင္တုန္း၊ ပန္းတေနာ္၊ ဇလြန္၊ ဓႏုျဖဴ စေသာ ျမစ္ဝ ကြၽန္းေပၚ ၿမိဳ႕ရြာ မ်ားသုိ႔ လ်င္ျမန္ စြာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ သြားသည္။ ဗမာ လူငယ္ အခ်ဳိ႕သည္ လြတ္လပ္ေရး ရည္ရြယ္ခ်က္ ေပ်ာက္ကြယ္ ၿပီး ကရင္ ဆန္႔က်င္ ေရး ရည္ရြယ္ ခ်က္ျဖင့္ ဘီအုိင္ေအ ထဲသုိ႔ ဝင္ၾက သည္။ စစ္ႀကိဳ ေခတ္က နာမည္ ႀကီး စတန္႔ ႐ုပ္ရွင္ မင္းသား ရဲေခါင္ ခ်စ္ေဆြ သည္ လူငယ္ ၂ဝ ခန္႔ ကုိ စုစည္း ၍ ဇလြန္ၿမိဳ႕ ရွိ ဗုိလ္ၾကင္ ႏွင့္ ဗုိလ္လွျမင့္ တုိ႔ ဦးစီး ေသာ ဘီအုိင္ေအ တပ္ထဲ ဝင္လာ ၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ဒုိက္ယား ဟူေသာ ကရင္ ရြာကုိ သြားေရာက္ တုိက္ခုိက္ ရာ ကရင္ မ်ားက ခုခံ သျဖင့္ ရဲေခါင္ ခ်စ္ေဆြ ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ တပ္သား ၃ဝ ခန္႔ က်ဆုံး ခဲ့ရ သည္။ *** ( *** ။ သခင္ တင္ျမ ၏ ဘုံဘဝ မွာျဖင့္ (တတိယ ပုိင္း) စာမ်က္ႏွာ ၆၆၊ ၆၇။) က်ယ္ျပန္႔ လာေသာ လူမ်ဳိးေရး အဓိက ႐ုဏ္း ကုိ ႏုိင္ငံေရး အျမင္ က်ယ္ၿပီး သေဘာ ထား ျပည့္ဝ ျမင့္မား သည့္ သခင္ မ်ားႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက ႀကိဳးစား ၍ ထိန္းသိမ္း ၾကသည္။ သခင္ မ်ားႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား သည္ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ႏွင့္ ေတြ႕ဆုံ ေဆြးေႏြး ၍ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံး ညီၫြတ္ေရး ကုိ ျပန္လည္ ေဖာ္ေဆာင္ ခဲ့ၾက သည္။ ကရင္ ရြာမ်ား ကုိ ကရင္ မ်ားသာ အုပ္ခ်ဳပ္ ေစျခင္း၊ လက္နက္ မ်ား ကုိ အတင္း အဓမၼ သိမ္း ယူျခင္း မျပဳ ေတာ့ဘဲ ေစ့စပ္ ေဆြးေႏြး ေသာ နည္းျဖင့္ နားလည္ မႈ ယူျခင္း မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္ ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေနရာ အနည္း အက်ဥ္း တြင္သာ ေအာင္ျမင္ ခဲ့သည္။ အဓိက ႐ုဏ္း မွာ မ်ားစြာ ျပင္းထန္ လာရာ ကရင္ မ်ားက ဗမာ ရြာမ်ား ကုိ စီးနင္း တုိက္ခုိက္ ၍ ရြာလုံး ကြၽတ္ လုယက္ တုိက္ခုိက္ သတ္ျဖတ္ ျခင္း၊ ဗမာ မ်ားက ကရင္ ရြာမ်ား ကုိ တန္ျပန္ လက္စား ေခ်၍ မီး႐ႈိ႕ သတ္ျဖတ္ ျခင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚ လာသည္။ ႏွစ္ဖက္ စလုံး လူသူ အေျမာက္ အျမား ေသေက် ပ်က္စီး ၿပီး အိမ္ေျခ အမ်ား အျပား မွာလည္း မီးေလာင္ ျပာက် သြားရ သည္။
ဆကာႀကီး ၿမိဳ႕၏ ဘီအုိင္ေအ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႕ ဥကၠ႒ သခင္ လွႀကီး၊ ကာကြယ္ ေရးမွဴး သခင္ လွေအာင္၊ ကႏုႀကီး ရြာမွ ကုိဝင္နီ၊ ကုိေက်ာ္ဝင္း၊ ကုိေက်ာ္ၿငိမ္း စေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရး အဖြဲ႕ဝင္ မ်ားသည္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၁ဝ ရက္ တြင္ ကႏု ကေလး ရြာသုိ႔ သြားေရာက္ ၿပီး ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားကုိ ရွာေဖြ ၾကသည္။ လုိင္စင္ ႏွင့္ ကုိင္ေသာ ေသနတ္ ေဟာင္း တစ္လက္ ကုိလည္း သိမ္း လာၾက သည္။ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက ေကာင္းမြန္ စြာ လက္ခံ စကား ေျပာၿပီး ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား မရွိ ေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္။ ဘီအုိင္ေအ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႕ ရြာမွ အထြက္ တြင္ ကရင္ လက္နက္ ကုိင္မ်ား က ခ်ဳံခုိ တုိက္ခုိက္ ၾကရာ ကုိေအာင္ၿငိမ္း ဆုိသူ တစ္ဦး တည္းသာ ဒဏ္ရာ ျဖင့္ လြတ္ေျမာက္ ၿပီး သခင္ လွႀကီး ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႕ဝင္ အားလုံး က်ဆုံး ခဲ့ရ ေတာ့ သည္။ # ( # ။ သခင္ တင္ျမ ၏ ဘုံဘဝ မွာ ျဖင့္ (တတိယ ပုိင္း) စာ မ်က္ႏွာ ၉၈၊ ၉၉ ။) ထုိျဖစ္ရပ္ ေၾကာင့္ ဓား၊ လွံ လက္နက္ မ်ဳိးစုံ ကုိင္ေဆာင္ ထားေသာ ဗမာ မ်ားသည္ ဧၿပီ လ ၁၄ ရက္ တြင္ ကႏု ကေလး ရြာ ကုိ မီးတင္ ႐ႈိ႕လုိက္ ၾကသည္။ ထုိ ကဲ့သုိ႔ အျပန္ အလွန္ လက္စားေခ် မႈမ်ား သည္ ဆက္တုိက္ ျဖစ္ေပၚ ေနရာ ကရင္၊ ဗမာ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား သည္ အဓိက ႐ုဏ္း ေျပေပ်ာက္ ေရး အတြက္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးစား ခဲ့ၾက သည္။ သုိ႔ေသာ္ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား သည္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားကုိ မထိန္း ႏုိင္ သကဲ့သုိ႔ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္လည္း ေသြးဆူ ေန ေသာ ဗမာ မ်ားကုိ မထိန္း ႏုိင္ခဲ့ေပ။ သုိ႔ေသာ္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားသည္ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား တုိး၍ တုိး၍ ခ်ီတက္ လာေသာ ေၾကာင့္ ျမစ္ဝကြၽန္း ေပၚ အေနာက္ ဘက္ျခမ္း မွ ရခုိင္ ဘက္သုိ႔ တစ္စ တစ္စ ဆုတ္ခြာ သြား ၾကရ သည္။
ေျမာင္းျမ နယ္မွ စလုိက္ ေသာ လူမ်ဳိးေရး အဓိ က႐ုဏ္း သည္ ျမစ္ဝကြၽန္း ေပၚ တစ္ခုလုံး သုိ႔ က်ယ္ျပန္႔ စြာ ကူးစက္ လာခဲ့ သကဲ့သုိ႔ ဖာပြန္ တြင္ ျဖစ္ေပၚေသာ ပဋိပကၡ သည္လည္း ေတာင္ငူ ဘက္ သုိ႔ ကူးစက္ လာ သည္။ ရဲေဘာ္ သုံးက်ိပ္ဝင္ ဗုိလ္ဉာဏ (ကၫြတ္ကြင္း သခင္ ေမာင္ေမာင္)သည္ စစ္ဌာနခ်ဳပ္ ၏ ၫႊန္ၾကား ခ်က္ အရ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕မွ ဘီးလင္း သုိ႔ သြားေရာက္ သည္။ ဘီးလင္း မွ တစ္ဆင့္ ဖာပြန္ သုိ႔ ခရီး ဆက္ရာ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၂ ရက္တြင္ ေရာက္ရွိ သြားသည္။ ဗုိလ္ဉာဏ သည္ ဘီအုိင္ေအ တပ္ ႏွင့္ အတူ ၿငိမ္ဝပ္ ပိျပားေရး လုပ္ငန္း မ်ား ေဆာင္ရြက္ သည္။ ဖာပြန္နယ္ တြင္ လည္း ကရင္ စစ္ေျပး အၾကြင္း အက်န္ မ်ား ရွိေနသည္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၄ ရက္ တြင္ အဂၤလိပ္ တပ္ လက္ေအာက္ ခံ စစ္ေျပး အၾကြင္း အက်န္ အခ်ဳိ႕က ဘီအုိင္ေအ တပ္အား ခ်ဳံခုိ တုိက္ခုိက္ရာ ဗုိလ္ဉာဏ က်ဆုံး သြားရ ေတာ့ သည္။ ဘီအုိင္ေအ တပ္သား မ်ားက ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားကုိ လုိက္လံ တုိက္ခုိက္ သကဲ့သုိ႔ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား ကလည္း အည့ံ မခံ ဘဲ ခုခံ တုိက္ခုိက္ ၾကသည္။ သုိ႔ႏွင့္ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ားႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား တုိက္ပြဲ ျဖစ္ပြား လာရာ ပဋိပကၡ သည္ သံေတာင္ နယ္မွ တစ္ဆင့္ ေတာင္ငူ ဘက္သုိ႔ ကူး လာ သည္။ သုိ႔ေသာ္ ေတာင္ငူ သခင္ သန္းေဖ တုိ႔ လူစု ႏွင့္ ဘီအုိင္ေအ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္ ေတာင္ငူ ရွိ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ႏွင့္ ပူးေပါင္း ၍ အဓိ က႐ုဏ္း ကုိ တားဆီး ႏုိင္ခဲ့ ၾကသည္။
အဓိက႐ုဏ္းမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ သြားျခင္း
ဗမာႏွင့္ ကရင္ ႏုိင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ မ်ားသည္ လူမ်ဳိးေရး အဓိက ႐ုဏ္း ကုိ ရပ္စဲ ႏုိင္ရန္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ႀကိဳးပမ္း ၾကသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း သည္ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ထင္ သလုိ ရမ္းကား ႏုိင္ျခင္း မရွိေစ ရန္ အမိန္႔ ႏွင့္ ၫႊန္ၾကား ခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ ခဲ့ရသည္။ ဂ်ပန္ တုိ႔ ကလည္း ေဒါက္တာ ဘေမာ္ ဦးေဆာင္ သည့္ ႐ုပ္ေသး အစုိးရ အဖြဲ႕ဖြဲ႕ၿပီး ဘီအုိင္ေအ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကုိ အစား ထုိးရန္ ႀကိဳးစား လာၾက သည္။ ေဒသ အလုိက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ်ား ထူေထာင္ ေနခ်ိန္ တြင္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း သည္ ၁၃ဝ၄ ခုႏွစ္၊ နယုန္ လဆုတ္ ၈ ရက္ ရက္စြဲ ျဖင့္ ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား က အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိစၥ မ်ားတြင္ ဝင္ မစြက္ရန္ အမိန္႔ ထုတ္ ခဲ့သည္။ ကရင္ ေခါင္းေဆာင္ ေစာၾကာဒုိး၊ မန္းဝင္းေမာင္ တုိ႔ ကလည္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ လာသည္။ ကရင္ - ဗမာ အဓိ က႐ုဏ္း သည္ မအူပင္၊ ေျမာင္းျမ နယ္မ်ား မွ စတင္၍ ေအးခ်မ္း လာ သည္။ ပုသိမ္ အေရွ႕ဘက္ တြင္ ေစာေရႊ ထြန္းၾကာ ေခါင္းေဆာင္ ေသာ ကရင္ မ်ားက ဂ်ပန္ တပ္ အခ်ဳိ႕ ကုိ တုိက္ခုိက္ ခဲ့ေသး ေသာ္လည္း ဘီအုိင္ေအ တပ္ မ်ား ႏွင့္မူ တုိက္ပြဲ ျဖစ္ပြားျခင္း မရွိ ေတာ့ေပ။
ဘီအုိင္ေအ တပ္မ်ား ၏ စစ္ေသနာပတိ အျဖစ္ တာဝန္ ယူထား ရေသာ ဗုိလ္ မုိးႀကိဳး (ေခၚ) ကာနယ္လ္ စူဇူကီး ကလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကညာ ခ်က္ တစ္ေစာင္ ကုိ ထုတ္ျပန္ ခဲ့ရာ ေအာက္ပါ အတုိင္း ျဖစ္ပါသည္။
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဗုိလ္မုိးႀကိဳး ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေၾကညာ စာတမ္း
(ေန႔စြဲ။ ၁၃ဝ၄ ခုႏွစ္၊ ပထမ ဝါဆုိ လဆန္း ၃ ရက္)
ေအာက္ တြင္ ေဖာ္ျပ ထားေသာ ေက်းရြာ မ်ား တြင္ ေနထုိင္ ၾကေသာ ကရင္ လူမ်ဳိး၊ ဗမာ လူမ်ဳိးႏွင့္ အျခား တုိင္းရင္းသား အေပါင္း တုိ႔အား အသက္ စည္းစိမ္ ႏွင့္ တကြ လြတ္ကင္း ခ်မ္းသာ ၾကၿပီ ဟု ဗုိလ္ ခ်ဳပ္ႀကီး ဗုိလ္မုိးႀကိဳး က ေၾကညာ လုိက္သည္။ ဤ ကဲ့သုိ႔ အသက္ ေဘးမွ ခ်မ္းသာ ျခင္း သည္ ေအာက္ပါ စည္းကမ္း ခ်က္မ်ား အေပၚတြင္ တည္ရွိ သည္။ ထုိ စည္းကမ္း ခ်က္မ်ား ကုိ ေဖာက္ဖ်က္ က်ဴးလြန္ ခဲ့ေသာ္ ၄င္းရြာရွိ လူ အားလုံး တုိ႔သည္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ မွ ေပးသမွ် ေသာ အျပစ္ဒဏ္ ကုိ ခံယူ ၾကရမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း။
၁။ ပတ္ေတာ္၊
၂။ စစ္စလီကုန္း၊
၃။ ေရႊ ေတာင္ေမာ္၊
၄။ စံက်၊
၁။ ယခု ဤ အခ်ိန္ မွစ၍ ဗမာ ရြာမ်ားက ကရင္ ရြာမ်ား ကုိလည္းေကာင္း၊ ကရင္ ရြာမ်ား က ဗမာ ရြာမ်ား ကုိ လည္းေကာင္း မီး ႐ႈိ႕ျခင္း၊ တုိက္ခုိက္ ျခင္း၊ လူကုိ သတ္ျဖတ္ျခင္း အမႈ ကုိ မျပဳ လုပ္ရ။ ဤ အမိန္႔ ကုိ က်ဴးလြန္ သူ မည္သူ မဆုိ (ဘီအုိင္ေအ) တပ္မေတာ္ သားမ်ား ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အရာရွိ မ်ား ကုိပင္ သူပုန္ ကဲ့သုိ႔ မွတ္ယူ ရမည္ ျဖစ္၍ ႀကီးေလး ေသာ အျပစ္ မ်ားကုိ ေပးမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း။
၂။ အိမ္မဲ၊ ဝါးခယ္မ၊ မအူပင္၊ ပန္းတေနာ္ ႏွင့္ ေမာ္လၿမိဳင္ ကြၽန္း စီရင္စု နယ္မ်ား သုိ႔ ေလွ သမၺန္၊ တုန္ကင္း၊ သေဘၤာ အစ ရွိသည္ တုိ႔ျဖင့္ ယခု ေဘးကင္း ေအးခ်မ္းစြာ သြားလာ ႏုိင္ၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဤ ကဲ့သုိ႔ တစ္ရြာ မွ တစ္ရြာ၊ တစ္ၿမိဳ႕ မွ တစ္ၿမိဳ႕ သုိ႔ သြား လာရာ တြင္ စစ္သား မ်ား မွ တစ္ပါး လူကုိ ေဘး အႏၲရာယ္ ဥပဒ္ ေရာက္ ေစမည့္ ေသနတ္၊ ဓား၊ လွံ၊ မွိန္း၊ ဒူးေလး အစရွိသည့္ လက္နက္ တုိ႔ကုိ တင္ေဆာင္ သြားလာ ျခင္း မျပဳ လုပ္ရ။
၃။ မိမိတုိ႔ ေက်းရြာ နယ္နိမိတ္ အတြင္းတြင္ ခရီးသြား ေလွသမၺန္၊ တုန္ကင္း အစ ရွိသည္ တုိ႔ ကုိ ေသနတ္ ႏွင့္ ေခ်ာင္း၍ ေသာ္ လည္းေကာင္း ပစ္ခတ္ျခင္း မရွိ ေစရ။ ဤ ကဲ့သုိ႔ ပစ္ခတ္ ျခင္း ရွိခဲ့လွ်င္ မိမိ တုိ႔ ေက်းရြာ မ်ား၏ တာဝန္ လုံးလုံး ရွိသည္။ အျပစ္ က်ဴးလြန္ သူမ်ား ကုိ စုံစမ္း ဖမ္းဆီး ၿပီး ဆုိင္ရာ သုိ႔ ပုိ႔အပ္ ရမည္။
၄။ အထက္ပါ ေက်းရြာ မ်ားတြင္ ရန္သူ အဂၤလိပ္၊ အေမရိကန္ တုိ႔ထံမွ က်န္ရစ္ ခဲ့ေသာ စစ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ လက္နက္ ခဲယမ္း မီးေက်ာက္ မ်ား၊ ႐ုိင္ဖယ္ ေသနတ္၊ စက္ ေသနတ္၊ ေျခာက္လုံးျပဴး မ်ားကုိ ေတြ႕ရွိ ပါက အနီး ဆုံးရွိ ဗမာ့ လြတ္လပ္ ေရး တပ္မေတာ္ တည္ရာ ဌာန သုိ႔ သြားေရာက္ အပ္ႏွံ ရမည္။ ရြာတြင္ ရွိေသာ ႏွစ္လုံးျပဴး ေသနတ္ႏွင့္ ငွက္ ပစ္ ေသနတ္မ်ား ကုိ သက္ဆုိင္ရာ သုိ႔ အပ္ရန္ တရား နည္းလမ္း အတုိင္း ကုိင္ေဆာင္ ခြင့္ ရွိ ပါက လုိင္စင္ ထုတ္ယူၿပီး ကုိင္ေဆာင္ ခြင့္ျပဳ သည္။ ရြာတြင္ ရွိေသာ ႐ုိင္ဖယ္ ႏွင့္ ေျခာက္လုံး ျပဴး မ်ားကုိ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ ႀကီး က သိမ္းပုိက္ လိမ့္မည္။
၅။ တစ္ရြာမွ တစ္ရြာ သုိ႔ လူစု လူေဝးျဖင့္ သြားလာ ျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္ သုံးေရာင္ျခယ္ အလံ မ်ားကုိ လႊင့္လ်က္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စာရြက္ မ်ားကုိပါ ယူသြား ရမည္။ အသက္ ကုိ ေဘး အႏၲရာယ္ ျဖစ္ေစ ႏုိင္သည့္ ေသနတ္၊ တုတ္၊ ဓား အစ ရွိသည့္ လက္နက္ မ်ဳိး ကုိ ကုိင္ေဆာင္ ၍ မသြားရ၊ သြားလာျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္ စည္းကမ္း ေဖာက္ဖ်က္ သည္ဟု ယူဆ လိမ့္ မည္။
၆။ မိမိတုိ႔ ေက်းရြာ တြင္ ေစာင့္ေရွာက္ ရန္ ေဗာ္လံတီယာ အေစာင့္ တပ္သား မ်ား စုေဆာင္း ဖြဲ႕စည္း ရမည္။ တပ္သား မ်ား၏ လက္ေမာင္း တြင္ အမ်ား အလြယ္ တကူ သိႏုိင္ ရန္ အသိ အမွတ္ျပဳ ထားေသာ လက္ပတ္ မ်ား ရွိ ရမည္။ မိမိ တုိ႔ ေက်းရြာ တြင္ ရွိေသာ လူဆုိး မ်ားကုိ ကုိယ္တုိင္ ဖမ္း၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္ အကူ အညီ ကုိ ေတာင္း၍ လည္းေကာင္း ဖမ္းဆီး ပုိ႔အပ္ ရမည္။
၇။ မိမိ တုိ႔ ေက်းရြာ သူ၊ ရြာသား တုိ႔သည္ ခါတုိင္း လုပ္ေနက် လယ္ယာ ကုိင္းကြၽန္း အလုပ္ ကုိ ခ်က္ခ်င္း စတင္ လုပ္ကုိင္ ရမည္။ မိမိ တုိ႔ လယ္ယာ ကုိင္းကြၽန္း ကုိ သြားလာ သည့္ အခါ အသက္ အႏၲရာယ္ ျဖစ္ေစ ႏုိင္သည့္ ေသနတ္၊ ဓား၊ လွံ၊ ေလးျမား မ်ားကုိ ကုိင္ေဆာင္ ၍ မသြား ရ။
အဓိက႐ုဏ္း မီးသည္ တစ္စ ထက္ တစ္စ ၿငိမ္းေအး ၍ လာသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္း ႏွင့္ ဗုိလ္မုိးႀကိဳး တုိ႔ သည္ ဘီအုိင္ေအ တပ္ ကုိ စည္းကမ္း ၾကပ္မတ္ ေပးၿပီး ထိန္းသိမ္း ေပးသည္။ ေဒါက္တာ ဘေမာ္ အစုိးရ ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႕မ်ား ေပၚေပါက္ လာေသာ အခါ ဘီအုိင္ေအ တပ္ အေန ႏွင့္ အမုန္း ခံစရာ မလုိ ေတာ့ေပ။ ကရင္ စစ္ေျပး မ်ား မွာလည္း ရခုိင္ ဘက္သုိ႔ ဆုတ္ခြာ သြား ၾက သည္။ ထုိ႔အျပင္ ကရင္၊ ဗမာ ေက်းရြာ မ်ားမွ ျပည္သူ လူထု သည္ စားဝတ္ ေနေရး အတြက္ လယ္ယာ မ်ား ကုိ လုပ္ကုိင္ ၾက ရဦးမည္ ျဖစ္ရာ အဓိက႐ုဏ္း ကုိ စိတ္ ဝင္စားမႈ ေလ်ာ့နည္း လာသည္။ ထုိ႔ အျပင္ ဖက္ဆစ္ ဂ်ပန္ စစ�

1 comment:

  1. ဒီေနရာမွာ နည္းနည္းေျပာခ်င္တာကေတာ ့ ေဆာင္းပါးအစမွာ ဖုန္းကြယ္ထားတာေလးကိုေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဗမာဘုရင္လက္ထက္မွာ ကရင္ေတြကို အမွန္တကယ္ ဖိႏွိပ္ပါတယ္.က်ြန္သဖြယ္လည္းခိုင္းေစခဲ့ တဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြက က်ႏ္ုပ္တို ့ ဘိုးဘြားေတြရဲ့ ျပန္လည္ေျပာျပခဲ့ ဖူးတဲ့ ပါစပ္ရာဇ၀င္သမိုင္းကသက္ေသေတြပါဘဲ။

    ReplyDelete